tirsdag 24. februar 2015

sprøstekte skreitunger, like enkelt som det er godt!


Tar du en tur forbi ferskvaredisken om dagen er sannsynligheten stor for at du vil finne noen sjarmerende små fisketunger.

Det er først i det siste at jeg har fått øynene opp for disse små godbitene som er regnet for å være en delikatesse, hvor godt det faktisk er, hvor enkelt det er å tilberede og ikke minst hvilket skikkelig ernæringsmessig gull det er. Fisketunge er nemlig passelig fullt av godsaker kroppen mer enn gjerne sier jatakk til. 





Fisketungene skylles og tørkes lett, krydres med (i mitt tilfelle) havsalt, pepper og et dryss malt ingefær, før de stekes i en godt oppvarmet panne på middels varme i en stor raus mengde klaret smør, en klatt kokosolje, finhakket hvitløk og chili

Klaret smør og kokosolje tåler nokså høy temperatur, er godt fett (på flere måter) og dermed finfint å steke i. 
Noen pleier også å drysse littegranne mel over dem før steking (i så tilfelle ville jeg nok gått for arrowroot), men dette synes jeg absolutt ikke er nødvendig. Stek dem godt på hver side og la de boble i fettet til de er passe sprø og fine.





Tungene spises som fingermat fra hånd til munn, gjerne dyppet i for eksempel en god aioli...
eller med annet tilbehør du lyster.


To tomler opp!







2 kommentarer:

  1. Spennende :) Tunge har jeg ikke spist før

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt! Da vet du hva du har å gjøre Nina ;)

      Slett