tirsdag 9. desember 2014

sjokoladepanforte: en italiensk klassisker med vri


Panforte er en italiensk juleklassiker, en type mektig og smakfull kake som er proppet av nøtter og tørka frukt, som seg i julen jo hør og bør.
Den mest vanlige panforte, om jeg har gjort tolkningsarbeidet riktig, er gjerne en "hvit" variant, altså uten sjokolade, som oftest lages med mye sukker, honning og mel, og forutenom nøtter og frukt så inneholder den også gjerne en del krydderier. 
Kravstor som jeg er ville jeg gjerne ha en variant som kan funke like fint uten mel, en variant som ikke inneholder for mye raffinert sukker, og jeg ville gjerne ha den med sjokolade. Sjokolade er jo en sjelden en bommert.

Resultatet er ei mektig kake, type fransk sjokoladekake-aktig, med varme kryddersmaker og knasende innhold. 
Panforte serveres tradisjonelt sett i tynne skiver, og nytes best til en god kopp sterk kaffe (den som er på bildet er med andre ord ikke helt respresentativ) ! 








Sjokoladepanforte
200 g mørk sjokolade, minimum 70 %
120 g godt smør
5 store egg fra glade høns
40 g honning
1,5 ts kanel
1,5 ts ingefær
1 strøken ts sort pepper
1/2 ts nellik
et lite knip muskat
et lite knip havsalt
200 g tørka frukt etter ønske, jeg brukte aprikos og dadler
200 g nøtter, (gjerne bløtlagt og tørket på forhånd) jeg gikk for pistasj, valnøtt og mandler




Finn frem ei rund kakeform på ca. 20 cm, og smør den med masse godt smør, evt. kle den med bakepapir i bunnen. Sett ovnen på 170 C.

Smelt smøret på lav varme og trekk kasserollen av plata. Knekk i sjokoladen og la den smelte inn. Rør til det blir jevnt, og tilsett alle krydderene.
Pisk eggene sammen med kokossukkeret i noen gode minutter til du har luftig og fin eggedosis, tilsett honningen i en stråle til alt er innpiska.
Bruk en slikkepott eller lignende og vend sjokoladeblandingen inn med store luftige bevegelser. Det kan være en fordel å helle sjokoladen i en stråle mens du vender den inn. Når alt er sammenblandet vender du nøttene og den tørkede frukten inn. Rør inn og hell i kakeforma, og putt det hele midt i ovnen i 30 minutter.
Ta kaka ut, avkjøl på benken og sett den så kaldt. Den kan med fordel stå noen timer før den nytes.



1 kommentar:

  1. Jeg får vann i munnen av denne her! Så kreativt!

    SvarSlett