lørdag 4. oktober 2014

jordbærtrøfler


Fristende, små, og runde fløyelsmyke kuler. Sjokoladetrøfler er en klassisk hit. 
Men hva om man vil driste seg til å erstatte kakaoen med jordbær?
Da kan man jo beskrive resultatet sånn omtrent som dette:

Fløte og smør og gir trøflene en konsistens av fløyel og en rund smak. Kakaosmør bidrar til at kulene får en slags hyggelig sjokoladeassosiasjon og et hint av kakao, akkurat som klassiske sjokoladetrøfler - men akkurat i det du tror smaken av sjokolade skal inntreffe hopper det i stedet frem en finfin smak av jordbær. Og akkurat som andre trøfler har disse en myk og skikkelig smeltepåtunga-konsistens. En passe annerledes og snedig vri, verdt et forsøk!





Jordbærsjokoladetrøfler
2,5 dl fløte, jeg foretrekker Rørosfløte
50 g kakaosmør*
40 g godt, usalta smør**

50-60 g frysetørket jordbær + 20 g til pynt***
2 ss kaldslynget honning eller lønnesirup (valgfritt)****
noen få dråper stevia (valgfritt) 



Hakk kakaosmøret fint, og kutt smøret i små terninger. Kjør de frysetørkede jordbærene så de blir helt finmalte i en foodprosessor, og hold av ca. 20 g som du senere skal bruke til å rulle kulene i. Ha fløten i en kasserolle på kokeplata på lav-middels varme. Den skal bli så varm at du ikke klarer å holde fingeren nedi, men ikke koke. Dra kasserollen av plata, og hiv i kakaosmøret. Dette smelter kjapt. Rør det så godt inn, og tilsett jordbær"støvet".  Bruk en god visp og rør det hele godt inn, det er ikke usannsynlig at det klumper seg litt i starten. Tilsett det du ønsker av søtning (det kan også droppes, alt etter hvilket søtbehov du har) og smak til. Hell blandinga over i ei skål, og sett på benken til avkjølt. Plasser i kjøleskapet og la stå i noen timer (minimum 3), til blandingen er tykk, fast og god.

Ta skålen ut, hell de finmalte frysetørkede jordbærene i en skål, og form passe store kuler med et par teskjeer, som du så ruller i jordbærstøvet. Jeg valgte å kjøre hundre prosent på jordbær, men du kan selvsagt rulle kulene i noe annet: finhakkede nøtter, kakao, kokos, eller dyppe dem i sjokolade. Det sistnevnte tror jeg ikke er spesielt dumt. Oppbevar kulene kjølig, forutenom når de skal spises.



*Kakaosmør er supert fett, og kan brukes til å lage hjemmelaga sjokolade og mye annet. Fås på iHerb eller helsekosten.
**Jeg bruker nå helst upasteurisert smør i det meste jeg foretar meg, for eksempel dette.
***Frysetørka bær kan kjøpes hos helsekosten eller iHerb (der koster det en brøkdel).
****God lønnesirup? Denne hos er helt ustanselig god.


4 kommentarer:

  1. Mmm :)
    Smør. fløte og jordbær - Mine favorittingredienser!

    SvarSlett
  2. Så utrolig deilig! Og så DEN fargen da <3

    SvarSlett
  3. For en nydelig farge! Hadde jeg ikke vært allergisk mot melk så hadde jeg prøvd med på disse:D

    SvarSlett