onsdag 25. juni 2014

kyllingburger av lår


En burger i mine øyne trenger slett ikke være noe som handler om brødmat, og så lenge man kan finne noe over og under kjøttet vil jeg påstå greit at det kvalifiserer til å kunne kalles en burger.
Jeg har alltid synes at brødet er i veien og overflødig uansett - og jeg bryr meg langt mer om alle de andre godsakene.
Dette er vel strengt tatt ingen oppskrift, men mer en liten oppfordring. En oppfordring om å velge de delene av dyret som er litt feitere og mer næringsrike; i dette tilfellet kyllinglår, skinn og annet. Magert muskelkjøtt som bryst er der hvor man finner det laveste innholdet av næring, til tross for at det er dette vi blir anbefalt å spise. Mager kost er selvsagt langt mer næringsfattig enn alternativet. Måltidet blir også langt mer smakfullt (fett er jo en smaksbærer) og saftig. 

Dette er også en liten oppfordring til å velge skikkelig mat; kjøtt fra noen som har respekt for dyra og lar dem leve slik de skal. Jeg kjøper helst hel kylling de sjeldne gangene jeg spiser det, og velger det fra noen som en greie med dyra og har latt dem leve et naturlig og godt liv, for eksempel Holte gård




Jeg oppfordrer deg gjerne til å etterspørre mer slik mat. Vi vil alle ha frisk og smakfull mat, vi vil alle at dyra vi spiser skal ha hatt det godt og vi vil vel alle ha ei god helse? 
Det vil hvertfall jeg og dette henger unektelig i hop. 


På bildet som du ser her har jeg eksempelvis kverna kjøtt fra noen lår, godt med skinn og litt annet avskjær fra en hel kylling i foodprosessoren (resten av kyllingen og beina plumper jeg i ei gryte og koker kraft på), tilsatt krydder som paprika, basilikum, timian og havsalt, før jeg har formet til små burgere og stekt de i godt smør.
Under kjøttet er det økologisk salatmiks og på toppen er det paprika, Rørosrømme, og guacamole bestående av avocado, hvitløk og en dæsj havsalt. Til slutt litt sprøstekt bacon fra Grøstad gris på toppen.





2 kommentarer:

  1. Så godt! Er utrolig viktig å etterspørre ekte og frisk mat. Men det er også vanskelig syns jeg. Flott blogg du har :)

    SvarSlett