fredag 13. juni 2014

starten på slutten for lavfettshysteriet?


"Det er 26. mars 1984, og amerikanerne skal skremmes. De skal bli redde for fett. Tittelen og innledningen på hovedartikkelen i Time Magazine etterlater ingen tvil. Heller ikke magasinets forside, som prydes av en nedstemt frokosttallerken: "KOLESTEROL - Og nå de dårlige nyhetene...."
I dag, i ettertankens dårlige lys og hundre millioner overvektige amerikanere senere, er det verdt å se tilbake på denne dagen i 1984."


Dette skriver den svenske legen Andreas Eenfeldt i sin bok "Matrevolusjonen".
Langt over 30 år med lavfett har gjort et innhugg i menneskehelsa som knapt nok kan sammenlignes med noe annet. Vi har måttet lære oss å frykte helt naturlig, skikkelig mat. Med de konsekvenser at vi har endt opp i en sykdoms- og fedmeepidemi.

"Skremselskampanjen var en sjanse å ta. Ingen kunne vite hva som ville skje. Politikere og forskere som lanserte de, trodde sikkert de gjorde noe godt, men lot målet hellige midlene. I sin overbevisning om at fett var farlig, slakket de av på kravet til vitenskapelige bevis. Når vi nå ser tilbake, er konklusjonen klar. Selvsikkerhet kan ikke erstatte bevis." skriver han videre.



I går gikk Time Magazine's dagsferske forsidebilde som en farsott på weben. Og rart er ikke det.
Den viser nøyaktig hva som har skjedd på disse 30 årene, og at det hele har vært en stor feiltagelse.
"SPIS SMØR. Forskerne skyldte på at fett var fienden - derfor tok de feil"


Denne forsiden er prisløs. Det er et fantastisk syn.




Matrevolusjonen  (som jeg ikke vil nøle med å anbefale deg å sjekke ut) er en av de første bøkene jeg leste som lærte meg at smør er en bra ting. Den lærte meg hvorfor, og den lærte meg å virkelig sette pris på fett. Fett er ikke farlig, med mindre det er industrifremstilt, kraftig bearbeidet, ødelagt juksefett - som for eksempel margarin, og dårlige planteoljer. Og den gav meg for første gang litt av historien bak kostholdsrådene.
Alt dette nonsenset tilknyttet fett vi er så fullstendig innprentet med - at lavfettsprodukter er godt for oss, at det er fornuftig å unngå fett for å holde seg slank og at vi må telle kalorier for å gå ned i vekt - det er et resultat av at noe har kommet fryktelig fryktelig skeivt ut, og det har særs lite å gjøre med sannheten, eller hvordan verden egentlig fungerer.

Og endelig, endelig ser det ut til at noe skjer! EAT BUTTER. Time Magazine, applaus!
Jeg håper dette er starten på noe skikkelig bra, en ball som bare vil rulle og rulle, og starten på slutten for lavfettshysteriet som har fått råde så altfor, altfor lenge.



I denne anledning må du også gjerne sjekke ut innleggene Tid for en friskere fremtid og Myten om mettet fett som jeg har delt før.

Spis smør fordi det smaker fantastisk godt  - og fordi det er bra for deg! 







6 kommentarer:

  1. Nam, røros smør er veldig godt :)

    SvarSlett
  2. Jeg vokste opp med margarin på brødskiva, og familien min bruker fortsatt det. Huff! Jeg håper denne forsida er begynnelsen på noe bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvem har vel ikke vokst opp med margarin på brødskiva... Får virkelig håpe noe er i ferd med å løsne nå :)

      Slett
  3. Flott innlegg!
    Det varmer innerst i hjerterota når jeg ser denne smørete forsiden :)
    Verden er heldigvis på vei fremover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og enig!
      Jeg ble nesten litt rørt av det hele selv.. ;) Vi får håpe det!

      Slett