fredag 23. mai 2014

søtpotetfries med basilikum og havsalt


Pannestekt fries av søtpotet lager du så lett som bare det - og så fort som bare det. 

Søtpoteter er i mine øyne et universaltilbehør som funker til alt! 
Selv har jeg i skrivende stund en svineknoke som koser seg i ei leirgryte inne i ovnen. Svineknoken har sitt opphav fra en glad Grøstad-gris, og den har fått stå å godgjøre seg i mange, mange timer på lav varme sammen med en haug grønnsaker i ovnen, slik at kjøttet blir så mørt og deilig at det faller sammen bare man pirker på det. Så enkel, nydelig og lettlaga mat at man nesten ikke skulle tro det var sant! Tenker jeg klasker til med litt hjemmelaga aioli også.







Søtpotetfries med basilikum og havsalt
søtpoteter, får du tak i økologiske er det helt perfekt (jeg regner ca. en stor potet pr. pers)

klaret smør til steking (dette tåler høy varme og er et flott, stabilt og godt stekefett. mange kaller det også ghee og Melissa viser deg hvordan du lager det på null og niks ---> her.)
havsalt eller annet grovkornet rent salt
krydder etter ønske: basilikum, timian, oregano osv..






Skrell søtpotetene og del dem i strimler. Jeg skjærer gjerne i to på langs og deretter de to stykkene i to på langs igjen før jeg skjærer opp i tynne strimler.
Sett en tykkbunnet gryte evt. en god jernpanne på ca. middels varme og la stå i noen minutter så den blir god og varm. Ha i en raus mengde klaret smør, og når du ser det putre og frese godt i smøret slenger du i en god neve av potetstrimlene. La frese i noen minutter til du ser at strimlene har forandret noe utseende og fått en god "skorpe". Ønsker du en vri som er skikkelig crispy må gjerne frese litt lengre og bli noe mørkere i fargen. Test deg frem. Lemp dem over på litt tørkepapir eller lignende slik at de får renne litt av seg og dryss umiddelbart over godt med havsalt og foretrukket krydder. 

Hvitløk og revet parmesan til er også en slager.





2 kommentarer: