torsdag 1. mai 2014

myten om mettet fett!



Alle vet at mettet fett er farlig. Vi har hørt det om og om og om og om og om igjen. Mettet fett tetter igjen blodårene og skaper hjertesykdom. Ikke spis smør, for mye rødt kjøtt og egg. Frykt kolesterolrik mat. Er det noe vi vet, gammel som ung, kunnskapsrik som kunnskapsløs, så er det i allefall dette; mettet fett er farlig fordi mettet fett øker kolesterolet i blodet og høyt kolesterol kan føre til hjerte- og karsykdom.

Men hva hvis dette er en feiltagelse? Hva hvis det ikke er så enkelt, og hva hvis dette er basert på en såkalt vitenskap som er helt på bærtur? Hva hvis vi egentlig burde spise mest av nettopp den maten vi blir frarådet å spise?

Gry som driver bloggen Fra jord til bord oppfordret i går til litt sivil ulydighet - til å sette fokus på hvorfor vi har blitt villedet når det kommer til det mettede fettet og dets helsefarer. 
En av de største mytene i moderne tid er at mettet fett er helseskadelig. Det trengs så definitivt mer folkeopplysning, og under har jeg sydd sammen noen ord som jeg håper kan bidra til å utfordre denne myten littegrann og sette tankene litt i spinn.

Myndighetene anbefaler fortsatt magert, selv om det er konkludert med at det er usannsynlig at totalt inntak av fett øker risikoen for hjerte- og karsykdom. Se her.





"When it comes to a low-fat diet, we totally missed the nutritional boat."
Liz Wolfe, "Eat the yolks"


Vi har ikke blitt friskere og slankere av å unngå mettet fett, spise fettfattig lavkalori-mat og kjemisk fremstilte margariner, ødelagte planteoljer, store skåler med Fitness fullkorn og kaloribarer. 

Vi har blitt sykere. Og vi har blitt feitere. Disse fettfattige rådene fra helsemyndighetene som har skullet hjelpe oss med bekjempe sykdom og fedme har bare skapt det motsatte - det har forårsaket nettopp de problemene det skulle forhindre.
Vi unngår å spise helt naturlig, feit og kolesterolrik mat, og i stedet spiser vi høyt prosesserte produkter og lavfettsmat full av tilsetningsstoffer og fyllstoffer som ikke finnes naturlig på en flekk. Plutselig sitter vi etterlatt midt i en fedme- og overvektsepidemi hvor kronisk sykdom blomstrer som aldri før. Og vi skjønner ikke våre arme råd. Hvofor er vi ikke friske, velfungerende og slanke - gjør vi ikke alt "riktig"?

Vi blir jo hele tiden bedt om å unngå dette mettede fettet, men.....


"Cells are made of fats and cholesterol. Unfortunately, we can't change that, and replacing fats in the diet with more "whole grain" will not make healthier "whole grain"-cells. Fats and cholesterol are the building blocks for life. We must learn to love 'em."

-Liz Wolfe

Cellene i kroppene våre består av mye mettet fett. Det samme gjelder hjernen vår.

Mettet fett spiller en helt vital rolle når det gjelder konstruksjonen av kroppene våre. Mettet fett finnes i alle celleveggene våre, det er et stabilt og beskyttende fett, og det produseres av vår egen kropp.
Naturen har tydeligvis ment at det perfekte fettet er nettopp mettet, ettersom det inngår i en ganske lang rekke av kroppslige funksjoner.

Mettet fett og kolesterol har fått skylden for å forårsake hjerte- og karsykdom, men forskning de senere årene har vist at dette er helt feilaktig. Det viser også evolusjonen. Mettet fett er noe vi mennesker er meget godt tilpasset gjennom mange hundretusentalls, for ikke å si tusentalls av år som kjøttspisere, og store deler av kroppene våre består altså av mettet fett. Fett har evolusjonsmessig sett alltid vært det foretrukne drivstoffet til mennesket.
Naturlig, uraffinert mettet fett er en god venn som kommer med fordeler. Vi trenger godt fett. Og vi trenger også kolesterol. Under dette lavfett-regimet som feilaktig har fått råde og fortsatt får det, ser man ut til å ha glemt at kroppen bruker fett til mer enn bare drivstoff. Maskineriet vårt trenger det for å ta opp vitaminer (mange vitaminer er fettløselige, ergo trengs det fett for at disse skal tas opp i kroppen, og mettet fett er bærer av slike vitaminer), det er med på å stabilisere appetittfølelsen fordi det er knyttet til hormonene som gjør at vi føler oss mette, det gir oss også meget stabilt blodsukker, stabil og god fettforbrenning og utløser ikke insulin på samme måte som sukker/karbohydrater (noe som fort gir oss høyt blodsukker med påfølgende lavt blodsukker, forstyrrer det såkalte metthetshormonet, og det lave og svingende blodsukkeret gjør oss mer sultne, stressede og sugne).


Dagens "ernæringseksperter" blir opplært til at naturen har tatt feil. Man har i løpet de siste tiårene utviklet en teori om at denne naturen sin egne fordeling er farlig. Denne tankegangen og teorien har ingenting å gjøre med biologi - og kan bare aksepteres dersom man også fornekter hele vår evolusjon. 

Det kan kanskje være at naturen vet best? Det er vel i det hele tatt litt merkelig at man kan bli professor i ernæring uten å måtte studere eller se tilbake på hvordan mennesker har spist under sin utvikling i hundre tusener av år?

Mettet fett finnes i stor skala i animalske produkter. I melk, smør og kjøtt. Dette er mat som alltid har vært mat, som mennesker alltid har inntatt, levd av og holdt seg friske på.
Noen vil kanskje argumentere for at om kjøtt ikke er skadelig for helsa, så er det i alle tilfeller lite bærekraftig, lite miljøvennlig og klimafiendtlig, men dette er også en påstand som er tatt greit ut av proporsjoner. Når utgangspunktet er feil - blir alt feil. Hvorfor det er nokså logisk å forstå at dette er en debatt som hviler på det man kan kalle for feil premisser kan du lese litt om her. Det er ganske enkelt ikke sånn økosystemet fungerer. 


Mettet fett blir også ofte kalt hardt fett fordi det har en tendens til å stivne lett, som følge av at karbonkjedene i mettede fettsyrer er rette og derfor kan "pakkes" veldig tett. I karbonkjedene i mettet fett finnes det bare enkeltbindinger mellom karbonatomene. Slike enkeltbindinger gjør at mettet fett derfor er veldig stabilt, det harskner ikke så lett og det tåler bedre varme enn for eksempel raffinerte planteoljer og margariner. Margariner og raffinerte planteoljer består av flerumettede fettsyrer. Disse består ikke av enkeltbindinger, men av dobbeltbindinger eller flere - og i motsetning til det mettede fettet er det derfor mer ustabilt, tåler dårlig varme og går lett "i stykker". Dette fettet harskner også lett. Det er altså de kunstig fremstilte, hardt bearbeidete vegetabilske planteoljene som solsikkeolje, soyaolje, rapsolje og margariner som er det fettet som er mest reaktivt, harskner lettest og også gjør mest ugagn i kroppen.
I tillegg inneholder disse ofte store mengder omega-6 fettsyrer. Omega-6 fettsyrer skal stå i riktig forhold til omega-3 for å ikke skape ubalanse, men det er antatt at de fleste av dagens mennesker får i seg så mye som 20-40 ganger mer omega-6 enn det som er anbefalt. Omega-6 er inflammasjonsdrivende og når vi får for mye av dette skapes det lett betennelse i kroppen. Dette er det fettet vi er dårligst tilpasset fra naturens side, men det er altså dette fettet vi blir anbefalt å spise aller mest av (!).

Det fettet som er nyttig for mennesket kommer nesten utelukkende fra dyreriket. Et av de få unntakene er kokosolje, som består av mer enn 90 % mettede fettsyrer og som er helt utmerket godt fett.
Animalsk fett er ikke lett å fremstille kunstig, og for matindustrien betyr det særs liten gevinst. Vegetabilske planteoljer derimot er svært lønnsomme. De er også sykdomsfremkallende og fungerer helt elendig som menneskemat.


"Vi er alle blitt forledet til å tro at kost med lite fett er sunt for hjertet. Men visste du at hjertet hovedsakelig bruker fett som energi? 
Det stemmer. Karbohydrater bidrar svært lite til den energien som må til for å sørge for at hjertet skal fortsette å slå, og det foretrukne fettet er mettet fett. Dersom du har et kosthold med mye karbohydrat, frarøver du altså hjertet nettopp det det foretrekker; å slå."
-Lutz, Polezsynski og Veiersted - "Bedre uten brød"



Mettet fett ble demonisert i første omgang fordi man trodde det høynet kolesterolnivået, og fordi man antok at høyt kolesterol førte til hjertesykdom. 


Men blodkolesterol og kolesterolrik mat spiller en stor rolle når det kommer til hvor motstandsdyktige vi er med tanke på infeksjoner og sykdom. Lenge før antibiotika ble utviklet, var det vanlig å benytte seg av en god miks kolesterolrik næring; rå eggeplommer og fløte ble ofte brukt som en "kur" mot tuberkulose, fordi kolesterolrik naturlig mat som dette er noe av den mest næringstette maten på vår kjære planet.
Morsmelk, som er den første føden vi får, og som er skreddersydd av vår egen kropp, er proppet av både mettet fett og kolesterol. Morsmelken inneholder faktisk et spesielt enzym som sørger for at babyer skal kunne absorbere så mye kolesterol som mulig, ettersom dette er helt avgjørende for å utvikle en klok og kløktig hjerne og et godt øyesyn, blant veldig veldig mye annet. Kolesterol spiller en nøkkelrolle i dannelsen av hjernens synapser, og dette er knyttet til både lærings- og hukommelsesevnen vår. Med andre ord vår evne til å fungere som oppegående individer.


Unngår vi kolesterolrik mat og dermed viker fra vår egen natur, kan immunforsvaret bli svekket, hormonnivåene våre blir nemlig lett faretruet når vi fjerner helt essensielt råmateriale som vi trenger. Studier har vist at mennesker med høye kolesterolnivåer lever lengst, at mennesker med lavt kolesterol er mer utsatt for sykdom, og blant mange ting: har høyere risiko for kreft.
Lave kolesterolverdier forebygger slett ikke sykdom - og kolesterol i seg selv er ikke det som skaper sykdom.

"What we think we know about cholesterol and heart disease is a little more than an overtrusted, underproven, overly simplistic view of what's actually going on in our bodies. Cholesterol simply isn't the danger that many folks - doctors included - think it is.
Think of old man Marley from the classic flick "Home Alone". Everyone is deathly afraid of the guy, but, in the end he's just a misunderstood old dude. And despite all the prejudice against him, he still manages to save the day by walloping the Wet Bandits with a snow showel".
-Liz Wolfe, "Eat the yolks"



"Don't blame the butter for what the bread did.", sies det gjerne.



Og så kan man jo bare runde av med et av mine favorittsitater hentet fra den fantastiske "ernæringsbibelen" Nourishing Traditions


"Food without fat is like life without love".






Kilder, sitater og informasjon hentet fra: 

Frank Nilsson - I stället för doping
Liz Wolfe - Eat the yolks
Wolfgang Lutz, Dag Viljen Poleszynski og Jens Veiersted - Bedre uten brød




4 kommentarer:

  1. Takk for at du deler, ett veldig spennende tema. :)

    Jeg har vært "redd" fett leeeenge, men har siste årene begynt å spise mer fett og mettet fett - naturlig fett og holder meg unna så godt jeg kan mat som er "ferdig-mat". :)

    SvarSlett
  2. Ah, det er så BRA at flere snakker om dette nå! Er jo ikke rart folk ikke vet dette, når det som kommer ut i media er det samme som myndighetene sier. Heldigvis lærer jeg at mettet fett IKKE er farlig der jeg studerer nå :)

    SvarSlett
  3. Herlig hvor god du er til å skrive Ane! Skriver om hvordan fettfobien oppsto, og da er jo denne artikkelen gull verdt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig for et kompliment Marie! Lykke til med skrivinga da vel :)

      Slett