lørdag 1. mars 2014

paleoboller med vaniljekrem og rørte bær


I disse fastelavensdager tenkte jeg det var greit å diske opp med noe bolleaktige greier.
Denne resepten gir saftige, gode, små og magevennlige (med mindre du spiser sju på rappen) boller. Oppskriften finner du her.
Siden denne i utgangspunktet er en lussekattoppskrift er det bare å droppe gurkemeien/safranen og ellers følge oppskriften som normalt. Kardemommen beholdes siden jeg rett og slett synes man ikke kan lage boller uten. Oppskriften rekker til ca. 12 små.



For å få litt skikkelig fastelavensschwung over det hele har jeg laga en vaniljekrem.
Lages den med kokosmelk, som jeg har gjort her, blir den ypperlig for deg som vil unngå eller ikke tåler melkeprodukter, men den smaker altså relativt mye av kokos, så om du ikke er begeistra for denslags vil jeg anbefale å gå for fløte. Eller bare fyll bollene med piska krem.

Som prikken over i'en og rosinen i pølsa og alt det der har jeg varma opp noe bær jeg hadde liggende, søtet dem forsiktig med litt kokossukker og kjørt dem glatt med stavmikser. Smaker helt perfekt sammen med vaniljekremen.



Enkel vaniljekrem
en liten kartong med kokosmelk (250 ml), eller fløte om du foretrekker det
2 store eggeplommer
3 toppede ss kokosblomstsukker
frø fra en halv vaniljestang, en dæsj vaniljepulver eller litt vaniljeekstrakt
1,5 ss arrowrootpulver/pilerot (dette er den beste stivelsen, i nøden kan du bruke potetmel)







Hiv alt i en bitteliten gryte utenom arrowrootpulveret og bland det godt sammen. Sett platen på lav-middels varme og rør omtrent hele tiden mens det varmes opp til det har tykna litt. Blandingen skal ikke koke! Når det så smått begynner å tykne litt tilsetter du arrowrootpulveret og når du ser det tykner bra drar du det av plata. Sett til side til avkjølt. Bruker du potetmel tilsetter du dette helt i starten sammen med alt det andre og følger instruksene på samme vis. Blandingen settes til side til den er avkjølt. Sett den gjerne i kjøleskapet for litt fortgang på avkjølingen.

(Jeg var akkurat litt i manko på arrowroot, og vaniljekremen har derfor uheldigvis fått et litt mer flytende vaniljesausaktig preg enn det er meningen at den skal få. Normalt sett vil den bli noe tykkere.)







6 kommentarer:

  1. Ååh, jeg fikk lyst på boller! Er det lov å lage disse etter at fastelavn er over også..? Jeg tenker at de er sunne nok til å gå bra som frokost. Uten fyll, så klart, fordi frokost må gå fort-fort, men allikevel!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kokosmelk som bør brukes opp i morgen, så her bør jeg bare stå på. Ikke se bort fra at jeg kommer tilbake og forteller om resultatet (les: nytelsen)
      Fin kveld til deg!

      Slett
    2. Ja her kom det et noe treigt svar gitt Marianne... Er spent på om det ble noen bollesuksess?

      Slett
  2. Lagde paleoboller og hadde rørte bær til i dag - omnomnom :D

    SvarSlett