tirsdag 11. mars 2014

hjemmelaget indisk vinnermåltid: butter chicken!


Kan du tenke deg noe bedre enn en ordentlig deilig, kremete, krydret indisk rett, hvor smakene danser disko i munnen? Og kan du tenke deg noe bedre enn at denne retten er utrolig enkel å tilberede, og at du faktisk kan snekre sammen denne helt av deg selv, på ditt eget kjøkken? 

Her om dagen hadde jeg to finfine venninnemiddagsgjester til bords, og det er ingen overdrivelse at dette måltidet ble preget av høy sukking og festlig stønning hele veien gjennom,  for en høydare! 

Denne deilige indiske klassikeren trenger dessuten ikke tilberedes med kylling - min favoritt er lam.
Da putter jeg gjerne "grytebiter" av lam i ei leirgryte eller ildfast form og lar det hele stå på lav varme (f.eks på 100 grader i en hel god del timer) til kjøttet er mørt og faller av beina. Sausen får i mellomtiden stå og godgjøre seg noen timer ved siden av, før den får putre ei lita stund på komfyren og blandes så med det ferdige kjøttet. Fisk med ferskpellede reker til er forresten også aldeles deilig.







Butter chicken
(til ca. 3-4, alt ettersom)
ca. 300 ml kokosmelk (velg gjerne f.eks denne tykke rene varianten som kommer i kartong)
6 store hvitløksfedd
en god klump fersk ingefær (omtrent på størrelse med mengden hvitløk)
1,5 glass tomatpurè (jeg bruker ofte denne)
1 strøken ts kardemomme
1 ts korianderfrø
1/3 ts malt nellik, evt 3-4 nellikspiker
1 toppet ts gurkemeie
2 toppet ts garam masala
1/3 - 1 ts cayennepepper (alt etter om du vil ha det passe hot eller veldig hot. kan også erstattes med chilipulver, eller droppes dersom du er var for sterke smaker)
1 ts salt (bruk alltid rent uraffinert salt, f.eks havsalt)
1 toppet ss lønnesirup eller honning
saften av en halv sitron
120 g smør (evt. klarnet smør)

to store kyllingfileter/kjøtt fra en glad kylling** (evt. annet etter ønske)
fersk koriander til servering




Bland kokosmelk og tomatpurè sammen og ha i hvitløksfeddene og ingefæren. Kjør det glatt med stavmikser eller foodprosessor. Tilsett sitronsaft, lønnesirup/honning, salt og alt krydderet. Korianderfrøene knuser du i morter eller med baksiden av en skje. (I nøden kan du bruke ferdigmalt koriander, men det blir ikke helt det samme.) 
Bland sammen alt og tilsett kyllingen som du har skjært i passe store biter. Vend den godt inn i sausmarinaden og sett i kjøleskap. La stå i noen timer, minimum 4, men gjerne over natta.
Dette er perfekt mat som man med fordel kan raske sammen god tid i forkant, for eksempel før man går til sengs eller tidlig om morgenen, så kommer man hjem til (nesten) ferdig mat.


Når middagstid ankommer setter du ovnen på 160 C, og finner frem en ildfast form. Smelt smøret på middels varme i en stekepanne og tilsett kyllingblandingen. Rør smøret godt inn og hell alt over i den ildfaste forma. La retten stå i en halvtime til times tid i ovnen.

Jeg serverte min Butter Chicken med blomkålmos (to blomkålhoder dampet/kokt møre, kjørt med stavmikser og most med masse godt smør, salt og pepper), men du kan selvsagt servere med ris om det er ønskelig. Ikke glem masse god fersk (økologisk) koriander!






*Butter chicken lages tradisjonelt sett med både yoghurt og fløte, men jeg har i stedet valgt å bruke kokosmelk grunnet unnastyring av for mye pasteuriserte melkeprodukter. Mange unngår gjerne slike melkeprodukter av ulike grunner, og retten blir med dette mer vennlig for "folk flest". Dette er slettes ikke noe som går på bekostning av smaken, tvert i mot. Jeg må innrømme at jeg må anstrenge meg for å i det hele tatt kunne kjenne kokossmaken (om den i det hele tatt er der), så denne er ganske sikker, til og med for de som ikke er overbegeistret når det kommer til kokos.


Retten fungerer også utmerket med både torsk, sei, reker, lammekjøtt eller annet for en vri.


**De gangene jeg spiser kylling, kjøper jeg en hel stor happy kylling for eksempel fra Holte som jeg skjærer ut brystfiletene på. Resten av kyllingen hiver jeg i ei stor gryte og koker kraft på - enormt næringsrikt og fantastisk godt. Krafta brukes i supper, sauser eller bare drikkes ren. I tillegg sitter du igjen med mørt kjøtt fra to lår som du også kan bruke til flere andre måltider. Dette er rimelig og holder langt til mye god mat. Jeg ønsker ikke å støtte storindustriens masseproduksjon av utvannet kjøtt og systematiske dyreplageri. Ja takk til glade friske dyr, frisk og god mat og utnytting av råvarer!





5 kommentarer:

  1. Herregud, du er min nye helt! Jeg driver og sjekker ut allergier og kan nesten ikke spise noe som helst, og da er det veldig vanskelig å finne ting å lage. Denne havner nok på middagsbordet her ganske snart (riktignok uten hvitløk da, men forhåpentligvis nesten like god) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var da særs hyggelig! Håper du finner noe du liker!
      Jeg har en plan om å bli flinkere med middagsoppskriftene, så håper det kan fylles opp med mer du kan spise etterhvert.
      Blir sikkert godt uten hvitløken og - gi gjerne et pip om hvordan det endte :)

      Slett
  2. Tusen takk for en fantastisk god oppskrift! Det ble stor suksess, og samboeren min mente det var noe av det beste han hadde smakt. Jeg er vanligvis ikke stor tilhenger av indisk, men denne blir nok en gjenganger...-) Digger bloggen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. For ei tilbakemelding! Det gleder meg å høre. Tusen takk for fine ord, digger at du digger!

      Slett