torsdag 20. mars 2014

fluffy, friske og syrlige appelsinputer, og litt om gelatin og sukker


Alt du trenger for å lage myke, fluffy marshmallowaktige biter med frisk appelsinsmak er tre-fire små ingredienser. Lett er det, godt er det, og gjort i en fei er det. Dette blir små, myke luftputer som absolutt kan lages i mange andre varianter og smaker, og som også er en god unnskyldning og en bra måte å få i seg litt gelatin på. Gelatin er en skikkelig fiffig sak som egentlig bør være en del av den dagligdagse kosten (spesielt i form av kraft), under får du noen grunner til hvorfor. Det kan også nevnes at appelsinputene ikke inneholder hvitt raffinert sukker, noe som har blitt et must for meg, og noe det finnes fem hundre grunner til - under skal du få èn.







Appelsinmarshmallow-puter (eller puter med smak av noe annet godt)
3 dl ferskpresset appelsinsaft (hvor mange appelsiner du trenger kommer an på størrelsen på appelsinene, og om du bruker juicer, sitruspresser eller bare skviser safta ut med nevene) 
4,5 ss gelatinpulver (jeg kjøper ofte dette, fra friske gressfora dyr)
6-8 ss honning/lønnesirup (ca. 120 g ++) evt. mer eller mindre etter smak (ønsker du det helt sukkerfritt bruker du kun steviadråper)
et dryss vaniljepulver



Basisen er omtrentlig som dette, i fall du skule ønske å lage en større eller mindre batch: 
1 dl væske + 2-4 ss honning/lønnesirup + 1,5 ss gelatin


Smaksvariasjon: sitronsaft eller ren saft av bær: jordbær, bringebær, blåbær, skogsbær (legg et par nevner bær i oppkokt vann og la dette trekke en stund. blandingen kan også inneholde biter av bær som du kjører glatt med stavmikser først, dette gir mer tekstur til putene), sjokolade (vann, noen ts kakao og noe mer honning/lønnesirup.), peppermyntesmak (noen få dråper peppermynteolje eller stevia peppermynte - godt sammen med appelsinsmaken)....

Sett frem en bolle, en håndmikser og finn frem en liten form som du smører godt med f.eks kokosolje. Skvis saften ut av appelsinene og mål opp. Ha halvparten av safta i en liten kasserolle, varm det opp, ta av plata og visp gelatinpulveret godt inn til det er oppløst. Det kan være smart å drysse litt og litt av gelatinpulveret mens du rører kontinuerlig, ellers har det lett for å klumpe seg. Når gelatinen er løst opp har du blandinga over i bollen, og setter på håndmikseren. Mens mikseren går heller du i den andre halvparten av appelsinsafta + honning/lønnesirup og et dryss vaniljepulver i. Smak på blandingen mens mikseren går og tilsett evt. mer søtt. Jo mer søtt, dess søtere, "seigere" og mer marshmallowaktige blir de. (Ønsker du å droppe honning/lønnesirup for å få det 100% sukkerfritt kan du bruke for eksempel steviadråper. Men noter deg at konsistensen blir noe mer luftaktig og ikke helt lik da. Ha i noen få dråper om gangen mens mikseren går, og smak til. Husk at stevia er eksploderende søtt og at bare èn dråpe kan velte lasset, så her gjelder det å passe på.)
På full guffe pisker du så i vei i noen gode minutter. Etterhvert starter blandingen å tykne, bli mer fluffy og lysere i fargen. Følg med og dypp en skje i blandingen nå og da - den skal være passe tykk og luftig når den helles over i forma. Når det først tykner går det relativt kjapt før det stivner, så her er det bare å helle over i den smurte forma med en gang du ser at det skjer noe. Sett i kjøleskapet i 10 minutters tid, og så er det fiks ferdig. Skjær i små ruter og nyt.







Litt om gelatin

Daglig inntak av gelatin (kollagen) er positivt for så mangt. De fleste kjenner igjen ordet kollagen fra skjønnhetsproduktene sine, eller forbinder ordet gelatin først og fremst med gelè eller godterier og annet. Men gelatin fortjener i grunn litt mer oppmerksomhet enn som så.
Cellene i kroppen bindes sammen av proteinholdige kollagenfibrer, og når bein, sener, knokler og hud kokes som det gjør når man for eksempel lager kjøttkraft, trekkes gelatin ut (om man gjør det lenge nok).
Gelatin er ganske forenklet sagt en bestanddel i omtrent alt vev du har i kroppen; i bein, hud, sener, negler, øyer osv. osv.

Gelatin utvinnes som kjent fra dyr: altså fra sener, hud og knokler. Gelatin er nesten bare rent protein.
Gelatin er godt for for eksempel:
-Styrking av sener, ledd, hår, hud, øyer og negler (surprise)
-Muskelvekst. Siden dette er nærmest rent protein er det et strålende tilskudd for de som skulle være opptatt av proteinshakes og denslags. Gelatin er rett fram et mye bedre og renere (og billigere!) alternativ.
-Rynkedannelsen, som nedsettes fordi bindevevet i huden holdes ved like (sukker har motsatt effekt).

-Tarm og tarmhelse. Det er også med på å forsterke og bygge tarmen, og dermed også tarmhelse og fordøyelse. Og da kan det jo være greit å huske på at noe sånt som 70% av immunforsvaret sitter i tarmen. En god og sterk tarm vil bedre fordøyelsen, næringsopptak og styrke helsa generelt.


Etterhvert som vi blir eldre brytes kollagenet ned i kroppen - det er altså det som skjer når vi for eksempel får rynker. Sukker har den evnen at det kan klistre seg fast på ulike proteiner i kroppen. I boken "Ett sôtare blod" hvor Ann Fernholm skriver om sukkerinntaket vårt og hvilke konsekvenser dette har fått for helse og kropp de siste hundre årene, kan man lese følgende:


"Sukker kleber seg fast i kroppen .....og får den til å stivne.

....sukker hadde altså klebet seg fast på to helt ulike proteiner i kroppen. Forskerne fant det helt klart interessant, og disse to iakttagelsene sådde frø til et nytt forskningsområde som nå står i full blomst: forskningen rundt såkalte Advanced Glycation End Products. Forkortingen av denne lange beskrivelsen ble passende nok AGE, som i alder. AGEs er noe vi får mer av når vi blir gamle - det sitter mer sukker fast på innsiden av kroppen vår.
Når forskerne lette videre fant de spor av fastklebet sukker, AGEs, både her og der i kroppen. Blant annet der proteinet kollagen fantes. Kollagen er en viktig del av kroppens bindevev som holder sammen forskjellig vev og organer. Proteinet finnes derfor på mange ulike steder og forskere har funnet kjemisk glasert kollegen i blant annet huden, leddene, i hjertet og i blodårene. Sukkeret gjør at kollagenet mister elastisiteten, og dette er en del av forklaringen til hvorfor kroppen blir stivere med årene. Dette gjelder både ledd, hjerte og blodkar. De stivere blodårene kan også bidra til et høyere blodtrykk - karene utvider seg mindre når hjertet pumper ut blodet.
AGEs samler seg fremfor alt på proteiner som er langlivede i kroppen. Enkelte proteiner brytes ned og gjenoppbygges jevnlig, for eksempel hemoglobin. En diabetiker som har mye sukker på hemoglobinet, kan derfor raskt få ned mengden om om han eller hun endrer livsstil ettersom hemoglobin ofte omsettes i kroppen. Men det er verre med det sukkeret som har festet seg i leddene, i blodkarene og i huden. Nedbrytingstiden til for eksempel huden sitt kollagen er cirka 15 år, og for brusket sitt kollagen er det cirka 117 år. Det sukkeret som har klebet seg fast der, sitter derfor igjen i lang tid. En 80-åring har for eksempel mer enn tre ganger så mye sukker fastklistret på kollagenet i huden sammenlignet med en 20-åring. I brusket er forskjellen ca. ti ganger. AGEs gjør at brusken blir skjørere. Også andre langlivede proteiner i kroppen rammes av dette, blant annet proteiner i øyets linse. Dette kan trolig være en medvirkende forklaring til hvorfor noen får grå stær."



En rimelig god grunn til å unngå sukker? Og en god grunn til å innta mer gelatin/kollagen? 

Gelatin er altså en bestanddel i mesteparten av kroppen, og nettopp derfor er det i alle tilfeller ganske så smart å styrke sin egen kropp, helse og velvære ved å innta dette jevnlig.
Og som Oda presiserer nedenfor i kommentarfeltet; kraft er helt klart den ypperste kilde til inntak, da denne har med seg en hel pakke av andre fantastisk nyttige stoffer i tillegg som vi trenger for god helse enn bare gelatin alene. 


Kok kjøttkraft i store mengder, og drikk. Frys ned i porsjoner. Sjekk denne guiden her.

Lag hjemmelaget gelê.
Drikk bompisaft.
Lag gode supper og sauser av kjøttkrafta.

Bland ut i for eksempel te eller annen drikke.
Lag gelêgodis eller fluffy appelsinputer.


Flere gode gelatinrike ideer? Del gjerne!




5 kommentarer:

  1. Bra at du skriver om kollagen og ikke minst hvordan sukker påvirker oss. Dette er ting som ikke kan sies for ofte.

    Veldig nysgjerrig på de appelsinputene da - kan man bruke den grønne fra Great Lakes også? Det er den som kan røres ut i kald væske, så jeg ble usikker..

    Ha en fin helg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt noen liker det - helt enig!

      Du, jeg har aldri hatt den grønne, men er ikke den rent kollagenpeptid som ikke stivner? Vet at de rosa både kan røres i varmt og kaldt, men har forstått det som at dette ikke gjelder den grønne, men det står sikkert nevnt på boksen? Sånn sett kan det jo bli et problem.. ;)

      God helg til deg også, Ida!


      Slett
  2. Jeg har laget litt ulike bompisaft-varianter med bær fra skogen og hagen, men min favorittkilde til de gode virkningene gelatin gir er definitivt skikkelig kraft, da denne inneholder mange andre bra saker vi trenger for god helse enn bare rent gelatin, og fordi det smaker så salig godt, da ;-) Men jeg hadde ikke sagt nei takk til noen slike appelsinputer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart Oda, ikke noe smaker og gjør godt som god kraft!
      Takk for innspill, det burde nok presiseres ytterligere :)

      Slett
  3. Herlig! Appelsinputer hørtes godt ut! Bygd på omtrent samme lest, så er marshmallows med bringebær og kombucha blitt en HIT her i heimen :) Driver og leker med tanken om å teste ut en lakrisvariant også.

    SvarSlett