fredag 7. februar 2014

bulletproof coffee; skuddsikker kaffedrink med kokosolje og smør!


Jada, jeg skal ikke nekte for at det høres sånn passe halvsprøtt ut å laste kaffekoppen full av fett. Å putte en diger klatt av smør i kaffekoppen slår deg kanskje ikke som den mest fonuftige ting du kan finne på.
Men, jeg kan herved bekrefte at du med den tanken tar feil. Dette er nemlig akkurat like godt som det høres rart ut! Hiver du i tillegg i en god skje kokosolje i så er du plutselig på vei mot noe som av amerikanerne kalles for en bulletproof coffee. 





Feit kaffe: her med smør, kokosolje, stevia toffee og kanel.


Hemmeligheten med det hele er at denne ikke skal røres - men blendes sammen. Dette gjør at denne feite, deilige og næringsrike drikken blir kremete og fin i konsistensen. Litt som en latte. Vi snakker altså en aldri så liten bombe av en kaffekopp! En stilig vri på kaffekoppen som vil gi deg kuler og krutt i form av sunt fett, og god og langvarig energi. Og selvsagt en nydelig smakfull kaffekopp.


Basisen til en slik skuddsikker kaffe er sånn ca. som følger:
En nytrakta kaffekopp av god kaffe
1 stor ss usalta smør, mange bruker klarnet variant (eller Rørossmør, som jeg ofte bruker, bare fordi jeg elsker det, selv om det er lett saltet. De fleste vil foretrekke usaltet variant, men dette kommer også an på hvilke andre remedier du putter i kaffien, og om du f.eks velger å søte den litt eller ikke.)
1 stor ss kokosolje
(Jeg har innimellom stående en ferdig blanding av klarnet smør og kokos, kokos-ghee, som er perfekt til dette formålet.)

Mange drikker den bare som den er over, men du kan også tilsette krydder og litt sødme etter ønske.

For eksempel:
noen få dråper stevia med smak for noe søtt (jeg brukte den med toffee her)
kanel
kardemomme
chilipulver
cayennepepper



Alt has i en blender eller kjøres glatt med en stavmikser.
Hell i kaffekopp og nyt! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar