onsdag 4. desember 2013

karamelliserte kanelmandler



Eller brente mandler om du vil. En enkel, og udødelig klassiker! 
Dette er ikke den typen av brente mandler som man risikerer å knekke tenner på. Disse mandlene er dekt av et noe mykere, kanelsmakende pg passe søtt karamell-lag. 

Er du i det ville og vågale hjørnet kan du jo driste deg til å for eksempel teste med en annen form for nøtter. Macadamia, valnøtter, hasselnøtter og til og med paranøtter, er jo hakket mer spenstig. Lett som en plett!







Karamelliserte eller brente mandler 
200 g mandler (gjerne bløtlagt og tørket*)
100 g kokossukker
1 dl vann, fløte eller kokosmelk
3 ts kanel
35 g smør


Kokossukker og vann/fløte/kokosmelk kokes opp over middels varme. Tilsett kanel og mandler og fortsett å la det surre på middels-lav varme til det har tyknet en god del og nesten alt har kokt inn. Rør ofte. Tilsett smøret, slå av varmen og rør det godt inn i et par-tre minutter. Spre alt utover et brett og separer dem med en gaffel eller lignende. La stivne, og oppbevar gjerne kjølig.





*Ideelt sett burde mandler og nøtter bløtlegges og tørkes før de inntas, av den enkle grunn at de blir lettere å fordøye for oss. Skadelige substanser som finnes i nøtter minimeres av bløtlegging.
Dette kan du gjøre ved å dekke dem i vann med en liten dæsj havsalt eller annet mineralsalt, og gjerne en liten dæsj eplecidereddik eller sitron om du har. Det er alt. La det stå fra morgen til kveld. Når kvelden kommer, før du går til sengs, helles vannet av og nøttene eller mandlene spres utover en bakeplate og settes i ovnen på ca. 60 grader. Når morgenen kommer våkner du opp til fine, tørre og lettfordøyelige nøtter. Er nøttene fortsatt litt fuktige (test med et tygg) kan du skru opp temperaturen noen få grader og la stå littegranne til.

Litt nærmere forklart er nøtter, mandler, frø og spesielt korn av en sånn type art som gjør at de inneholder en del kjipe substanser som kalles antinæringsstoffer, som er substanser som klusser til og hemmer næringsopptaket vårt og binder seg til en del viktige næringsstoffer som er av betydning. Dette fører til tullball i den fine fordøyelsestrakta vår og det er det jo veldig fint å kunne unngå. Bløtlegging hjelper godt, nettopp fordi bløtleggingen er med på å skape et miljø som bryter ned og uskadeliggjør mesteparten av disse substansene. 

Det koster deg faktisk ikke noe ekstra tid eller arbeid i at nøttene står i vann på kjøkkenbenken i løpet av dagen mens du ellers gjør helt andre ting, eller at de står i ovnen og tørker mens du sover - så dette generelt lite problematisk å gjennomføre. Derfor - bløtlegg når du kan.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar