mandag 23. desember 2013

fløyelsmyk sjokoladefugde med bringebær og havsalt


Helt nydelig, fløyelsmyk sjokoladefudge med et dryss av havsalt og bringebær på toppen.
Perfekt kontrast mellom litt friskt, søtt og salt. Smelter på tunga!





Sjokoladefugde
170 g mørk sjokolade, minimum 70 %, jeg brukte 82%
1,5 dl kokosmelk (fudgen smaker ikke kokos av denne grunn)
20 g smør eller klarnet smør
1 stor ss kokosolje
evt. søtning etter smak
flaksalt og frysetørkede bringebær til toppen


Varm 1 dl av kokosmelken, smøret og kokosmelken til det har smelta sammen. Trekk det til side og knekk sjokoladen oppi. Rør til du har en jevn guffe. Varm opp den siste halve desiliteren av kokosmelka i en liten gryte og rør den inn til du har en jevn og klumpfri røre. Smak på røra, her tilsettes det ikke noe søtning, men jeg synes den er god som den er. Noen vil helt sikkert foretrekke den litt søtere, så tilsett eventuelt noe søtt etter smak. Hell over i en bitteliten brødform eller noe lignende, dryss flaksalt/havsalt og bringebær på toppen. Sett kaldt til stivna, og skjær i ruter. Oppbevares også kaldt.




3 kommentarer:

  1. Nam! Jeg har ikke bakt noe denne julen, men tror nesten jeg må prøve meg på disse :)

    SvarSlett