torsdag 29. august 2013

kokos-ghee!

Er det èn faktor ved matinntaket mitt som har endret seg fullstendig og helt vanvittig totalt,
så er det mengden fett. 




Det å gå fra å sky mettet fett som pesten fordi man på feil grunnlag er blitt villedet til å tro at det er helsefarlig og fetende, til å plutselig meske seg i masser av mettet fett i form av smør, kokosolje og annet godfett fordi det faktisk er næringsrikt, livsnødvendig og helsefremmende har vist seg å være så betydningsfullt at jeg ikke har ord. Jeg har aldri spist så fett som jeg gjør nå, og jeg har heller aldri følt at kroppen spiller så mye på lag som nå. Stabilt blodsukker, ingen følelse av å hele tiden ha lyst til å småknaske på noe, roligere i magen - metthetsfølelsen er en helt annen. Jeg holder det gående lengre og blir sjeldnere skrubbsulten. Ikke går jeg helt i bakken hvis jeg må klare meg uten påfyll for noen timer heller. Spiser færre måltider, men desto større og mer næringsrike. Et langt mere stabilt blodsukker henger sammen med så mangt - det merkes på hele kroppen. Ergo blir jeg ikke så fysen og søtsugen, føler meg ikke så trøtt og lav på krefter, og blir heller ikke så slapp og daff etter måltidene. Noen ganger sklir man selvsagt litt ut, og da merkes det ekstra godt. Hverdagskosten er med andre ord ganske endret og det føles bra. Generelt sett har jeg et mye større velvære og en bedre energiflyt. Sann historie. (Dette merkes også spesielt godt når man er på en paleochallenge. Man får fjerna alle forstyrrende elementer, spesielt kornet og sukkeret som ofte skaper veldig stort trøbbel i blodsukkermaskineriet). Kroppen fungerer rett og slett akkurat som den er ment for å gjøre. 


Mettet fett er faktisk det aller beste fettet for kroppen, selv om myndighetene er veldig ivrige på å prøve å fortelle oss det motsatte. Tror dessverre de har glemt å oppdatere rådene sine litt...

Så til saken! Her har du det beste fra to verdener: deilig klarnet smør og kokosfett i ren symfoni; kokos-ghee.


Jeg steker veldig ofte maten i smør, eller kokosolje. Ghee, som er klarnet smør hvor melkeproteinene er fjernet er også topp å bruke. En ren og fin fettkilde. (Sjekk her for hvordan du lager klarnet smør. Det er ingen sak). Dette er sunne og gode og næringsrike fettkilder som er varmestabile og som derfor tåler høy varme når man skal steke - i motsetning til ødelagte og ihelbearbeidede planteoljer sånn som f.eks rapsolje, solsikkeolje og soyaolje. Det er dårlige greier. De sistnevnte fettkildene kan dessverre lett fremme betennelsestilstander i kroppen. Også sann historie. Kokosolje er forresten gull av en annen verden, og har så mange helsefordeler at man like gjerne kan kalle det et kosttilskudd. Jeg har linket til det før, men du kan lese mer om det for eksempel her.


Kokos-ghee er rett og slett en femti-femti miks av kaldpresset kokosolje og klarnet smør. Bare smelt og bland halvparten av hver. En litt mildere versjon av smør, og en litt mere smøraktig versjon av kokosolje. Fint å steke i og supergodt i supper, sauser og gryter. Og putter du en god klatt i kaffen ved morgengry mens du setter stavmikseren på full guffe så har du faktisk laga deg en ekstra god og næringsrik start på dagen; bulletproof coffee.




Tillater meg til slutt å klippe inn et lite sitat fra boka  Matrevolusjonen av den svenske legen Andreas Eenfeldt, enkelt forklart:
"Som hos alle varmblodige dyr består kroppen vår i stor grad av mettet fett. Det har en passende konsistens ved kroppstemperatur. Det er et stabilt fett som har vanskelig for å harskne. Mennesket har alltid spist mettet fett, for eksempel kjøtt eller egg. Morsmelk er proppet av mettet fett. Hjernen din er i stor grad bygd opp av mettet fett. Hver celle i kroppen din trenger mettet fett for å bygge opp den beskyttende cellemembranen. Mettet fett er godt fett.
Galskapen kommer klarest frem i dagens fettfobiske råd til små barn. I følge Livsmedelverkets kostholdsråd skal alle barn "uavhengig av alder og kroppsvekt" bare få lettmelk fra den dagen de slutter å die. Alt annet mener man er farlig for barnas kolesterolverdier.
Det er bare ett problem. Morsmelk er nesten ti ganger fetere enn lettmelk, og en stor del av fettet er nettopp mettet. Om mettet fett hadde vært farlig, ville ammende mødre ha forgiftet sine barn......"


Om et par timer skal jeg faktisk få med meg et webinar (seminar som sendes live over nett) hos Tunsberg Medisinske Skole som handler om fett, fettets virkning og betydning for kroppen og myter og misforståelser knyttet til fett. Som den nerden jeg er blitt gleder jeg meg stooort. Håper på å bli mata med mye god info.

Tommel opp!




5 kommentarer:

  1. Hei :)
    Legger igjen en liten kommentar her jeg :) så fin blogg du har! Mye av grunnen til at jeg sluttet på Atlantis var at jeg ikke trives med å ha kun to eksamener i året. Jeg har ME og var veldig mye borte fra skolen det første halvåret, og valgte å gå over til nettstudiet etter jul. På bjørknes er det 6 eksamener i året (2 eksamener, 3 ganger i året) og det gjør det hele lettere synes jeg. Jeg føler også at jeg får bedre oppfølging der. Det er jo mye smak og behag også hva en foretrekker ;)

    På bjørknes er det 40% multiplecoice og resten skriftlig forresten ;)

    Jeg lurer på en ting: du er jo fortsatt førsteårs student, men jeg har kommet til andreåret og begynt å lese om "fett er farlig farlig" delen av pensum. Hvordan skal vi som er uenig dette forholde oss til at dette er pensum? Spent på å høre fra andre i samme situasjon?

    Ha en deilig fredag!
    Hilsen Helene

    SvarSlett
  2. Hei Helene! Sorry for treigt svar.

    Forstår godt at du hoppa over til Bjørknes, eksamenopplegget hørtes jo langt bedre ut. Spesielt med tanke på din situasjon med ME'en og alt.

    Ikke godt å si hva man kan gjøre med dette "fett er farlig"-pensumet. Står selv snart ved et veiskille og kjenner at jeg er usikker på hvor veien skal gå videre. Regner med du kanskje har lest deg opp en del på hva den litt mere seriøse siden av vitenskapen og forskningen sier om fett? Det finnes jo mye bra litteratur på det området. Det beste man kan gjøre er vel å ta ting med en klype salt, være nysgjerrig, samtidig litt kritisk til det man får presentert og stille spørsmål ved det...? Interessant å høre fra noen som er i samme situasjon.

    SvarSlett
  3. Jeg synes flere og flere leger åpner opp for at fett ikke er så farlig, og heller noe kroppen trenger. Det jeg gruer meg til er å sitte og skrive på eksamen og argumentere for at vi ikke bør få i oss mer enn 10% mettet fett, men heller øke inntak av margarin og annet plantefett da dette er så utrolig gunstig for kroppen. Jeg tror mange er i samme situasjon som oss. Jeg tror ikke det nytter å argumentere ovenfor foreleser (spesielt vanskelig for oss nettstudenter), men når vi er ferdige står vi kanskje litt mer fritt til å uttale oss som vi vil? Jeg kommer også til å prøve å få med meg flere foredrag om dette emne fremover! Ønsker deg masse lykke til med studiet ditt :)

    SvarSlett
  4. Hei ! akkurat kommet over bloggen din, så masse fin inspo, takk :)
    ser det er snakk om dette med ernæringfys.skole og "fett-retning i undervisninga" her, hvordan er Atlantis i sin filosofi i forhold til paleo? Er det mye "fullkorn og magert fett/unngå mettet fett osv", altså den gamle visa i deres læreretning ? Hvilken heltidsskole ville du i såfall tro har den nærmeste paleo-tilnærming i sin undervisningsfilosofi, eller er alle heltidsskolene på det samme planet med å unngå mettet fett, spise grove kornprodukter osv?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heidu, og takk for fin tilbakemelding!

      Atlantis sin filosofi er vel som de fleste andre skoler - fett er farlig, og man blir feit og åreforkalket av det. Spis lett, tell kalorier osv. Såvidt jeg vet finnes det ingen andre skoler enn Tunsberg Medisinske som faktisk fokuserer på kosthold og ernæring som en vesentlig del av helsa i et annet lys enn de andre gjør.
      :)

      Slett