søndag 25. august 2013

god lesning: "helt naturlig mat og trening"

Picture



I dag vil jeg gjerne gi en tommel opp til Pål Jåbekk, og denne boken. Jeg har nevnt denne mannen og dette navnet i forbindelse med par innlegg tidligere, (og etter all sannsynlighet blir det nok kanskje ikke siste gang). Utrolig fornuftig fyr. 


Boken du ser her er det egentlig på tide at jeg børster litt ekstra støv av og jubler litt høyt for.
Nå er det langt fra bare denne boken som har hjulpet meg på stien til en friskere kropp - men en stor bit av æren må den definitivt få. Denne boken har bidratt med god info som i høy grad har gitt meg helsa mi og den gode magen min tilbake (jada, store ord, men sånn må det være).
Dette handler ikke om å finne en tilfeldig og passende "diett" som funker. Det handler om å forstå hvilken mat vi som mennesker er skapt for å spise.

Jeg vet at det er veldig mange der ute som sliter med ymse plager knyttet til både fordøyelse, mage- og tarmtrøbbel, leddplager, betennelser, for mange kilo, trøtthet, slapphet, allergier, utslett og så mye, mye, mye mer, selv etter å ha lagt om til et "sunnere" og (for mange) mer allergivennlig kosthold. Allikevel er det noe som ikke stemmer. Ting går ikke opp og det kroppslige trøbbelet forsetter. Man lærer seg å leve i den tro at dette skal være normalt. Dette vet jeg at det er mange som strever med. Du kjenner garantert noen. Og det er nettopp her jeg vil at du skal stoppe opp. Her har du en bok som hjelper deg til å forstå hva som foregår. Og nei, dette er ikke nok en ny "kur" eller en meningsløs "diett- og helsebok". Dette er noe helt, helt annet.


Hvordan gikk det til at vi kom dit vi er i dag, hvordan gikk det til at vi fikk de helserådene vi får per i dag, og hvordan fungerer egentlig disse rådene i praksis? Hva er egentlig naturlig menneskemat?

"Alle dyr blir syke når de tas bort fra sitt naturlige kosthold. Det blir mennesker også."


Så kjære deg som titter innom, dette er en oppfordring og en varm anbefaling fra meg; uansett hvilket forhold du måtte ha til mat, helse, eller kropp; uansett hvor interessert eller uinteressert du er - les denne boken. Du vil forstå så utrolig mye. Du kan til og med komme til å angre på at du ikke har ramlet over den før.


"Den rette veien til god helse er vanskelig å finne når alle veier er skiltet mot ungdomskilden. Jeg vil gjerne at god helse skal bli lett igjen, men det innebærer at vi må slutte med forenklingene, med bedrevitenhet og med ukunnskap. Den rette kunnskapen om mat og helse bør være tilgjengelig for alle og forståelig for de aller fleste. Målet vårt må være å finne ut av hva som faktisk virker best. Da må vi forstå hvordan kroppen vår faktisk virker, og vi må derfor akseptere at verden ikke alltid er slik vi ønsker at den skal være. Sannheten er at de fleste av oss burde være friske mesteparten av tiden, og at kroniske sykdommer burde være sjeldne. Overvekt burde også vært sjeldent.


Menneskedyret er et sykt dyr, og årsaken er at vi ikke lenger lever slik vi er laget for å leve. Hundretusener av år med utvikling har gjort oss smartere enn noe annet dyr som har levd. Men er vi blitt for smarte for vårt eget beste? Vi har fjernet oss fra det naturlige og omfavnet det unaturlige. Ikke fordi det unaturlige har gitt oss bedre helse, men fordi ledende teorier sier at det skal gi oss bedre helse. Vi har sluttet å kjenne etter på kroppen om det vi gjør, føles riktig. I stedet er vi villige til å spise mat kroppen sier vi blir syke av, men som hodet sier er sunn. Og vi stoler på hodet. Virkeligheten og sannheten har skilt lag, og kroppen har blitt redusert til et verktøy for å frakte hjernen fra A til B. Når så kroppen ikke lystrer, tvinger vi den til å lystre med medisiner. Det er på tide å å ta tilbake kontrollen over vår egen helse. Det er på tide å bli friske.

....Vi får for eksempel mer astma, allergi og diabetes nå enn noen gang tidligere. I følge Helsedirektoratet har over 20% av barn og unge astma, og det er nå over èn million nordmenn som er allergiske mot pollen. Er det ikke rart at vi mennesker har blitt allergiske mot natur? Hvor mange dyr tror du det er som blir allergiske mot sine egne omgivelser?"


Med evolusjonsbiologien som grunnlag kan vi si mye om hvilken mat som er helsefremmende og hvilken som ikke er det, selv uten å gjennomføre en eneste vitenskapelig studie. Det er nemlig en grunn til at vi ser ut som vi gjør, både på innsiden og utsiden, og veldig lite av vår oppbygning er tilfeldig. Vi er tilpasset ett levesett, og dette levesettet gir derfor størst mulighet for god helse. Jo lenger vekk vi beveger oss fra det optimale - jo lenger vekk beveger vi oss fra optimal helse..."




Flere anbefalinger av fantastisk verdifullt lesestoff jeg aldri ville vært foruten kommer.
Stay tuned, som de sier. Og ha en fin søndag!





4 kommentarer:

  1. Takk for tips. Jeg skal lese den! Sliter veldig med helsa - selvom jeg spiser veldig mye sunn mat. Nå har jeg kuttet nesten ut melk, gluten og sukker - men spiser fortsatt havregryn, soyamelk og diverse som ikke hører med i denne boka :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skjønte dette - svarte deg også på kommentaren i det andre innlegger :) Kos deg med boken. Bedre tider kommer!

      Slett
  2. Jeg skal ta med den boken tilbake til Spania ved min neste norgestur! Den virker super og Han derre Pål virker også som en kunnskapsrik fyr :)

    God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Er jo ikke spesielt mye breaking news for deg i boka sånn sett, men nytt godt lesestoff er alltids gøy :)
      God søndag, håper challengen går smooth!

      Slett