torsdag 22. august 2013

30 dager med ren mat: og paleoutfordringen fortsetter.....

Nå har det ikke blitt stort å juble for når det kommer til hyppighet av blogginnlegg her i løpet av sommermånedene, det skal ærlig sies. Og det beklager jeg. Sommer har fått være sommer, sol har fått være sol, og dagene har hagla avgårde. Men høsten sniker seg stadig innpå og jeg lover å ha litt mere å by på fra menyen fremover.

Omelettrull med laks og grønnsaker

Tidligere i sommer skribla jeg et innlegg om paleo og paleochallenge: om det å gi seg selv en utfordring, en måned hvor man utelukkende spiser ren og naturlig mat. Man rensker bort alt som kan skape dårlig stemning i kroppen: sukker, kornmat, melk og alkohol - i en måned. Dette er bare GULL verdt, det skriver jeg herved under på først som sist. Jeg fikk aldri lagt ut en skikkelig oppdatering på fullført challenge, så her kommer et forsøk på en liten en. Aldri har jeg følt meg så fræsk, oppegående og deilig tilfredsstilt i kroppen som i løpet av denne måneden. Ikke som jeg noen gang tidligere kan huske.
Kort oppsummert: når kroppen slutter å skrike etter sukker, hormonene er under kontroll, blodsukkeret blir mere stabilt, den irriterende kløingen i huden og den rødglødende eksemen forsvinner. Og ikke minst den dårlige oppblåste kranglete magen slår seg til ro i harmoni og du sover bedre om natten. DA skjønner du at mat er langt mere enn bare noe som skal gjøre deg mett. Og den følelsen skal du virkelig ikke undervurdere. Jeg har lenge spist etter disse paleo-prinsippene, noe som har gjort gigantiske underverker for meg og min tidligere trøblete "irritable tarm", som ikke lenger kan puttes i båsen irritabel. I sommermånedene har det skjønt sklidd litt ut - kanskje et godt hakk for mye (for mye sukker og melkeprodukter og annet tull og eksemen har poppet frem, blodsukkeret er på bærtur osv.), så nå er jeg klar for å ta en real opprydding og kjører derfor likegodt i gang en ny challenge! Og det er det visst flere som har tenkt på.

Melissa har på sin blogg oppfordret flere til å ta del i en paleoutfordring, og satt en slags fellesstart f.o.m 30 august. Er du gira, så sleng deg på! Jeg personlig starta allerede i går. Hun har også fiksa en paleoutfordring-gruppe på facebook hvor man kan utveksle tips, triks og motivasjon for de som er interesserte i å ta del i dette. Sjekk hennes egne ord om challenge, og sjekk gjerne også hva Sara på Paleoliv har å berette om slikt.

30 dager med ren mat? Det er noe du aldri angrer på. Paleo/steinalderkost er ikke noe mystisk. Det er bare rene råvarer og naturlig mat. Det beste for kroppen din i en måned. (Jeg synes forresten det er skremmende at vi lever i en så kunstig, tilsetningsstoffproppet, posesuppe-hverdag at vi blir nødt til å kalle ordentlig, ekte og ren mat for "steinaldermat". Jaja...)


En slik utfordring er noe som garantert vil sette tankene i spinn og få deg til å se litt annerledes og kritisk på hva du faktisk gir kroppen din. Det vil også gi deg litt perspektiv på hva som virkelig kan være sunn mat. Dessuten kan jeg nesten love deg at du vil få økt energi, føle deg opplagt og etterhvert kanskje til og med som reneste superkvinnen. Du vil sove bedre om nettene og oppleve at verk i leddene avtar, og har du en "vannete" kropp kommer du til å merke at dette avtar drastisk (trust me.) Du vil også ha muligheter for å bli kvitt søtsuget du eventuelt måtte ha. En kropp under kontroll og i harmoni med andre ord. Mange opplever også at de mister noen kilo. Bonus. I tillegg vil du oppleve at du skaper nye, gode vaner som du kan ta med deg videre. Gode, sunne vaner. Endring av nettopp vaner tar tid, og det er også noe av grunnen til at man bør la en slik challenge gå over minimum 30 dager. De matvalgene vi tar gjør vi som oftest på fullstendig autopilot, uten å tenke nevneverdig over om dette er et godt eller dårlig valg. Vi spiser bare det som er lettest tilgjengelig, det som ligger foran oss på tallerken, gjerne det som kan vispes eller røres sammen fra en pose på kjappest mulig tid eller kjøpes på nærmeste kiosk, og vi tenker gjerne ikke over hvilke langtidskonsekvenser dette faktisk kan ha. Pølser på boks. Suppe fra pose. Bokser som slenges i mikroen.
"Tar det i morra", sier vi bare. "Tenker på helsa i morra". Men hva hvis "i morra" plutselig er for seint? Hva hvis vi går rundt med trøblete mager, kranglete ledd, dårlig hud, en kropp med et søtsug som skriker ut av en annen verden, overvekt og ølmager, svekket immunforsvar, allergier og andre lite tilfredsstillende tilstander? Da hjelper det ikke å vente til i morra. Tilstander som dette er nøyaktig et direkte resultat av disse dårlige valgene vi tar. Dette kan fikses. Du må bare være villig til å gjøre en forandring.

Det jeg egentlig prøver å si her: vit at det finnes håp, og at i så godt som de fleste tilfeller kan en lidende kropp fikses. Med mat. Har du kroppslig trøbbel i en eller annen form så skal du prøve å forandre litt på det du spiser. Underverker kan skje. Og mye kan ordnes med mat. Utrolig mye mer enn folk flest tror og vet.


Med maten du spiser legger du et grunnlag for helsa du sitter igjen med "in the end". Og så er det opp til deg hvilket grunnlag du velger å legge. Enten gir du kroppen din mat den kan vokse seg sterk på, eller så gir du mat som svekker den. Alt for ofte skjer det siste. Selv om vi ikke alltid tror at det er dette som er grunnen. Mye allergi, mange helseplager og massevis av sykdom kan forbedres via mat. Line (paleoline) som jeg følger på Instagram har spist seg så godt som frisk fra fibromyalgi med en paleolivsstil og ren mat. Og i denne månedens Allers kan du forresten lese om nok ei dame som har spist seg frisk med steinalderkost. Dette er langt fra tilfeldig, altså. Dette er en fin sannhet og et faktum. Vi bygges av den maten vi spiser. Sånn er det. 


Svær salat med kylling, bacon og egg. Perfekt til frokost såvel som middag.

Det er ikke alltid en overveldende forandring som skal til heller. Men for at du skal kunne få noe igjen, må du også være villig til å ofre noe. Stol på deg selv, gi deg selv en real utfordring og gass på.

"Så lenge vi ikke tar vare på kroppene våre, må vi også være villige til å ta konsekvensene av det", var det en dame som skrev et eller annet sted her om dagen. Hun har et poeng.

Etterhvert som hodet og bokhylla mi stadig har blitt fylt av mere og mere interessant og godt lesestoff, og mere og mere informasjon og kunnskap når det kommer til kosthold og helse, har det blitt helt naturlig for meg å legge om til et renere og mere naturlig kosthold. Mye av dette handler om kunnskap og forståelse for hvilke matvarer som skaper trøbbel i kroppen, hvilke matvarer man bør utelate, og om hvilke matvarer som best kan styrke kroppen. Sunn mat er ikke alltid det man tror. Det handler også om hvorfor vi ikke alltid får de helserådene vi burde ha fått, og hvorfor de fleste rådene helsemyndighetene og media kommer med like godt kan feies under teppet først som sist. Det er mye informasjon vi får "tildelt" både her og der om helse som gjør at vi bare blir sykere i steden for friskere. Dette er også et faktum, og dette synes jeg er galskap og übertrist.

Jeg kommer til å preike og vifte med flagget for et naturlig kosthold så det holder, og så håper jeg at noen der ute vil ha litt glede og nytte av det. Jeg kan garantere mer skriblerier om dette fremover, jeg lover å være flinkere til å poste oppskrifter og inspirasjon, og jeg vil også komme til legge ut noen anbefalinger av enkelte bøker jeg har fått kjennskap til som jeg i aller høyeste grad mener inneholder så bra informasjon om helse, sunnhet og kosthold at alle andre burde lese dem uten å nøle.

Bløtkokte egg, alfalfaspirer og guacamole med laks og sesamfrø: sashimi style.

Når det gjelder paleochallengen starta jeg den som sagt i går, og på Instagram kommer jeg etter beste evne til å poste hva jeg spiser. Følg meg gjerne! Klikk her. Så kan du jo få litt inspo i matveien om du trenger. Paleo eller ei. 

Tommel opp!


3 kommentarer:

  1. SPennende :) Jeg sliter mye med helsa og har stort sett kuttet ut sukker, melk og gluten - men ikke 100 prosent. Og ikke har jeg kuttet ut korn i sin helhet og jeg bruker soyamelk.

    Jeg skal sette opp en plan og prøve paleo for å se om det hjelper på magen og hormonenen som er helt på bærtur!

    SvarSlett
  2. Hei! Kjempe fin blogg du har! ble veldi fristet av det øverste bildet av omelettrullen her! hvordan lager du den? bare egg? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Silje. Omelettrullen er laga av lettpiska egg ja, evt. kan du hive i bittelitt vann, fløte eller noe annet. Stekes som en tynn pannekake på svak-medium varme :)

      Slett