søndag 16. juni 2013

paleochallenge oppdatering

15 dager har gått og jeg er halvveis i paleochallengen. Som såvidt nevnt i innlegget paleo og paleochallenge! er jeg nå i gang med å utfordre meg selv i hele juni. Paleoutfordringen går ut på å bruke en viss periode (ofte 30 dager) på å kutte bort alle faktorer som kan ha negativ innvirkning på kroppen sånn som sukker, melkeprodukter og (selvsagt) kornvarer. Og ikke minst alkohol. Med andre ord er disse dagene viet fullt fokus på ren, hel, naturlig mat som alle typer kjøtt, fisk og skalldyr, egg, grønnsaker, sopp, bær og litt frukt og nøtter.







Les gjerne Pål Jåbekks intro til paleoutfordring - om hvordan paleo kan være en døråpner til både forbedring av allergier, redusering av overvekt, migrene, depresjoner, betennelser og andre tilstander og sykdommer. Vi har enormt mye kroppslige problemer som ofte er direkte forårsaket av kosthold - og som dermed også kan betraktelig forbedres av kosthold. Det kunne hjulpet veldig om man snart hadde begynt å forstå hvor enorm effekt maten vi spiser har, og at de småproblemene vi har i hverdagen knyttet til helse kanskje ikke trenger å være der. Redningen trenger ikke være langt unna.


Mitt mål med denne utfordringen?
-rydde litt opp i vaner og utfordre meg selv (ikke minst mentalt)
-utfordre søthugeren og søtsuget/snackssuget mitt
-gi kroppen full positiv oppmerksomhet i en måned med utelukkende fokus på bra mat



Så hvordan ligger landet så langt?
De første dagene var harde. Det skal ikke stikkes under en stol. Ikke fordi jeg nødvendigvis spiste veldig annerledes enn jeg vanligvis gjør, men småvanene med å ta en sjokoladebit her og eller en sjokoladebit der (selv om det stort sett er mørk sjokolade, som ikke er så veldig galt), annen småsnacks man hiver i seg uten å tenke over det, ost (jeg elsker ost! ikke at det nødvendigvis er noe galt med litt ost sånn i utgangspunktet) og den avhengighetseffekten disse vanene har på psyken og kroppen skal man ikke undervurdere. Det er faktisk ganske skremmende å se hvordan kroppen reagerer, og hvor avhengig man blir av disse vanene man skaper seg. Dette er grunn nok i seg selv til å kjøre en challenge synes jeg. Kroppen og hjernen skrek og gnålte etter det den vanligvis ville fått. Et par dager med litt tungt hode og en noget snodig følelse i kroppen hvor kroppen helt garantert kvittet seg med en del skjitt og avfallsstoffer, slapp det plutselig taket.

Nå derimot, føles det som å sykle!
Jeg føler nå at jeg suser avgårde på paleolandeveien i godt driv. Det at den maten jeg spiser gjør meg utelukkende godt; ja det kjenner jeg på hele meg. Søtsuget er forduftet (!!), blodsukkeret er langt mere stabilt, magen er i god balanse og jeg kjenner at hele kroppen er uforskammet harmonisk. Jeg har faktisk ingen cravings på de små søte tingene, sultfølelsen min fungerer nøyaktig som den skal - fordi jeg ikke "lurer" kroppen med for mye unødvendige dikkedarier og tullemat hele tiden. Slikt kan virke direkte forstyrrende på hormonbalansen i kroppen og det er i slike situasjoner man virkelig ser kontrasten.
Jeg har ofte hatt en del vann i kroppen, alltid litt småhovne bein, og dette er noe som har blitt betraktelig bedre etter at jeg la om kosten for et godt halvår siden. Spesielt det å kutte bort alt av brødmat og dårlige planteoljer. Å få mere fett inn i kosten i form av kokosolje, skikkelig smør og andre fete saker har også gjort mye godt. Denne challengen har så langt forbedret det ytterligere.

Kort sagt, jeg føler meg strålende! Man blir utrolig godt kjent med sin egen kropp, og jeg angrer rett og slett på at jeg ikke har tatt en skikkelig challenge før.

Fyll kjøleskapet ditt med god, ren naturlig mat og sleng deg på du også! Du trenger heller ikke kjøre rett på med 30 dager. Lag din egen challenge og dine egne rammer. Hva med 10 dager?
Hvor stor "effekt" du vil få, avhenger selvsagt av hvordan kostholdet ditt ser ut fra før. Lever du på et klassisk kosthold med mye brød, andre kornvarer og blodsukkerstimulerende karbohydrater kan jeg skrive under på at du vil få en drastisk drastisk forandring, og denne utfordringen kan være nettopp det du trenger. Jeg kan love deg at du kommer til å få en skikkelig skikkelig oppvekker.


Instagram prøver jeg så godt jeg kan å loggføre hva jeg spiser, for de som lurer på det. Følg meg gjerne der, det er jo hyggelig.

Men nok om det. Nå setter jeg meg på toget i retning Osloby, skal nemlig på seminar med denne mannen!
Thomas Rode Andersen - Den danske gourmetkokken som sverger til paleo
















Thomas Rode Andersen, gourmetkokken som sverger til paleokosthold. Sjekk ut eventen her.
Dette blir garantert stas!



2 kommentarer:

  1. Jeg skal prøve på dette selv... men etter sommeren :)
    Det er for mange varme sommerkvelder som nytes for tiden, i kjole og et glass cava i hånden. Så det får blit en opprydding når sommeren er forbi, hihi.

    Men spennende å følge med deg Ane!

    God søndag!

    SvarSlett
  2. Så herlig følelse! :) Jeg nærmer meg mer og mer en slik livstil - men får i meg endel melkeprodukter fortsatt, noe brødmat en sjelden gang og litt diverse ymse. Jeg burde vel gjøre som deg å kjøre på og gjøre det skikkelig :)

    Flink du er! Stå på!

    SvarSlett