onsdag 5. juni 2013

paleo og paleo challenge!

Er du også en av gjengen? Gjengen som er plaget med tarmrelaterte problemer? Luft i magen? Allergier, slapphet, trøtthet, hodepine? Eller har du hevelser og vann i kroppen? Andre småsykdommer? Sover du dårlig? Vondt i ledd og muskler? For mange kilo å drasse på? Plaga av et heftig og konstant søtsug?

Mageknip, trøbbel og vondter knyttet til matinntak, konstant urolighet i mageregionen, sinnsykt søtsug, kløe, eksem og tørr hud. Dette har bare vært noen av mine faste bitre, aggressive følgesvenner i mange, mange år. Sånne følgesvenner du bare tror du må leve med og sånne du tar for gitt kommer til å følge deg hakk i hel resten av livet - sånne du tenker er helt "normale".
Jeg hadde så godt som gitt opp hele greia. Så begynte jeg å lese. Jeg ville ha svar. Jeg har lest, lest og atter lest. Tatt på meg kunnskapsbrillene og gravd meg ned i den ene permen etterfulgt av den andre. Startet å studere ernæring. Lært og lest og lært. Min gode, fine elskelige venn paleo, er i aller høyeste grad et resultat av dette.



PALEO HVAFORNOE?
Paleo
er en forkortelse for, og kommer fra ordet paleolitikum, som er den tidsperioden da vi begynte å bruke redskaper for ca. 2,5 millioner år siden og frem til for ca. 10.000 år siden, da vi begynte å dyrke jorden. I paleolitikumperioden levde vi som jegere og sankere og spiste den maten vi fikk servert fra naturens side, og ikke den kunstige, bearbeidede, tilsetningsstoffstappede, genmodifiserte og naturfjerne maten vi finner i supermarkedhyllene og som utgjør hoveddelen av kostholdet vårt i dag. Hele paleoideen er basert på tanken om at genene våre siden den gang har forandret seg minimalt, faktisk mindre enn 1%  i følge forskere. Kroppene våre har forandret seg minimalt, men måten vi lever på og maten vi spiser på har forandret seg til det ekstreme. Resultatet er at livsstilssykdommene kommer på løpende bånd og at kroppen ikke fungerer på langt nær slik som den kunne gjort.

Paleo er ikke en diett. Paleo, eller steinalderkosthold om du vil, handler om å forstå viktigheten av å spise skikkelig, ordentlig, naturlig mat. Det handler ikke om å leve mest mulig som en steinaldermann eller huleboer fordi det av en eller annen grunn høres kjempekult eller hipt ut, men om å spise mest mulig næringsrik og naturlig ubearbeidet mat fordi det er denne maten som etter all sannsynlighet vil nære og støtte kroppen din best. Den er denne maten kroppene våre er skapt av og skapt for. Det handler om å forstå at vi må tanke bilen med riktig drivstoff. Å forstå at vi ikke blir friske eller slanke eller i bedre helsemessig stand av å telle kalorier eller å spise kunstige og kjemisk fremstilte lettprodukter. Å forstå at vi må henvende oss til vår egen natur og forsyne oss av naturens eget matfat hvis vi skal komme noen vei. Å forstå at å spise oss mette på naturlig mat som egg, smør og kjøtt ikke er farlig. Å forstå at fett ikke er farlig, men faktisk helt livsnødvendig. Jeg gjentar gjerne dette: fett er ikke farlig, og fett vil ikke gjøre deg feit. Å forstå at å spise "luremat" som noen prøver å overbevise deg om at er "sunn" og som pumpes ut fra fabrikker med ørten forskjellige konserveringsmidler, smaksforsterkere og tilsetningsstoffer ikke bare i stor grad er det motsatte, men ofte kan være direkte helseskadelig. Mat er langt fra mat. Vi har flere livsstilssykdommer enn vi noensinne har hatt tidligere, og det er ikke tilfeldig.



Vi blir servert ekstremt mange teorier og påstander om mat, helse og ernæring. Mye av dette er ofte usannheter og uoptimale kostholdsråd som i mange tilfeller rett og slett kan være vanvittig ødeleggende for helsen, fremfor å fremme den. Media og ernæringsmyndighetene skal jaggu ha for at de bidrar godt til den biten. Når vi blir pepret og bombardert med så vanvittig mange og ofte sprikende råd at det ikke er mulig å engang ta et standpunkt, skulle det bare mangle at alt lett kan gå i stå. Da blir det vanskelig å vite hva man skal velge, eller hvor man skal starte, og hvem man skal tro på. Stol i første omgang på din egen kropp. Har du vondt og er du plaget - ja, da er noe feil. Garantert. Du vil ikke ha det sånn, og tro meg, det kan du faktisk gjøre noe med.

Hvis man rensker bort mye av de matvarene som mest sannsynlig er de som skaper ubalanse i
kroppen (korn, sukker og for mange ofte melkeprodukter) og prøver å basere hverdagskostholdet på mest mulig ren og naturlig mat, er det veldig store sjanser for at man vil merke utrolig store forbedringer både kroppslig og helsemessig. Jeg har enda til gode å komme over noen som har forsøkt et paleokosthold og som ikke har opplevd positive gevinster. Om du tviler, kan du jo bare prøve selv. Det finnes ikke noe du kan tape.










Jeg ramler stadig vekk over historier om folk som opplever det samme. Gang på gang på gang på gang. Paleo er skikkelig i vinden. Inne hos Sara på Paleoliv (flott dame med topp blogg) kan du for eksempel lese noen. På Marks Daily Apple blir det ukentlig lagt ut nye suksesshistorier, og hos Pål Jåbekk kan du også lese flere personlige historier.  

Helt tilfeldig? Trokke' det. Noen husker kanskje innlegget jeg linket til om Ann-Eva som spiste seg frisk fra ADHD med steinalderkost? Det sier noe om hvor mye kosten påvirker både kropp og hjerne og at mat i mange tilfeller kan fungere som den reneste medisin.

Det er utrolig mye som kan bli forbedret ved å fikse litt om på kostholdet, og noen av de tingene jeg har bitt meg merke i som jeg hyppig ser folk rapportere om er:

-kroppslig velvære og mere energi generelt
-generelle muskel-, skjelett-, leddplager og andre betennelsestilstander forbedres drastisk
-urolig mage blir en saga blott
-irritabel tarm som ikke lengre er irritabel
-vannansamlinger og hevelser i kroppen blir borte
-allergier blir forbedret
-hodepine forsvinner
-depresjoner blir forbedret
-svingninger i blodsukkeret blir merkbart mindre
-søtsug blir ofte kraftig redusert
-slapphet og trøtthet er ikke lenger en plage
-vektnedgang og stabilisering av vekt
-en friskere,sterkere og sunnere kropp
og mye, mye mere.

Jeg kan bare skrive sterkt under på at jeg har opplevd mye av det samme.





PALEO CHALLENGE
Ta en real 30 dagers utfordring!
For noen kan det å bare fjerne brødet i seg selv i første omgang være en stor tommel opp og åpne opp for helse i et nytt perspektiv. Etterhvert kan du "finjustere" kostholdet. Sukker burde selvsagt være så godt som fraværende uansett. Aller viktigst av alt er det å fokusere på at maten er næringsrik og så ren som mulig. Velg alt økologisk så ofte du kan. Hvem vil vel ikke foretrekke mat uten sprøytemidler? Innmat er sunt. Spis vilt når det kan oppdrives, kjøtt fra gressforet dyr som har hatt det bra, økologiske egg og kok din egen kraft på bein - da snakker vi tilførsel av god og styrkende næring. Når du er litt varm i trøya kan du gjerne ta en paleo challenge - en måneds utfordring hvor du utelukkende lever på paleomat.

I skrivende stund har jeg kastet meg på en aldri så liten challenge. Jeg er nå på femte dagen av tredve dager totalt strikt paleo. Null sukker, null melkeprodukter, null alkohol. Går som det suser! Det skal sies at mitt hverdagskosthold etterhvert uansett har formet seg mere eller mindre paleo/lavkarbo-aktig, men innimellom har man sine utskeielser - sånn skal det jo også være. En sjelden gang er det lov å ta litt av. Det er tross alt hverdagsmaten som teller. Det blir spennende å se utfallet etter en måned. Poenget er uansett å gi kroppen utelukkende mat den kan nyte godt av i en måned. Det er vi alle tjent med.

Er du selv gira på en challenge? Under står det kort forklart hva du kan og ikke kan spise. Les også litt mere om challenge og paleo generelt hos for eksempel Bli Sunn.
Det er også mange blogger i sidemargen til venstre du kan titte på for mere inspirasjon og informasjon.


Paleo challenge - dette spiser du:
(Velg økologisk, vilt, og kjøtt fra gressforet dyr som har hatt det godt så mye og så ofte du har mulighet. Bedre for dyrene, bedre for kroppen din og bedre for miløet. Vinn, vinn, vinn.)

-Alle typer animalsk mat: 
kjøtt, fisk, fugl, innmat, bacon, sjømat, skalldyr, egg osv osv. 
-Alt av grønnsaker, variert (mest av de over bakken, hold deg unna poteter og annet som inneholder mye stivelse. spesielt når du er på challenge)
-Bittelitt frukt og enda litt mere bær (om du vil være forsiktig med karbohydratene er det fint med litt bær, men dropp den søte frukten)
-Nøtter (nøtter er en fin ting, men inneholder en del omega-6 som kan være med på å fremme betennelser og ubalanse i kroppen. En neve nøtter til dagen kan være helt ok. En del av antinæringsstoffene i nøtter forsvinner når man bløtlegger dem, så det kan være å foretrekke.)
-Sopp og annet grønnsakssnask
-Kokosmelk
-Smør, ghee (klaret smør) og kokosolje (disse tre foretrekkes til steking), extra virgin olivenolje, avocadoolje o.l

Paleo challenge - dette spiser du ikke:
-Korn; det vil si alt av mat der korn inngår: brød, knekkebrød, havregryn o.l (Korn inneholder mye omega-6, som er en stor synder når det gjelder betennelsestilstander og inflammasjon i kroppen)
-Dårlige planteoljer som solsikkeolje, raps, soya og andre ødelagte og ubrukelige fettkilder (Fremmer også i likhet med korn betennelser i kroppen grunnet mye omega-6) og ikke minst margarin (en kunstig fremstilt smørje som alle og enhver bør holde seg langt unna)
-Melkeprodukter (Ost, melk, yoghurt o.l.)
-Sukker (Alt av sukker er fyfy. I en challenge gjelder dette også naturlige kilder som honning,  lønnesirup, dadler o.l. Sukker er generelt noe man kan, skal og bør være veldig forsiktig med., challenge eller ei.)
-Belgfrukter (Erter, bønner, linser, soya. Disse inneholder alle antinæringsstoffer og er ikke antatt å være spesielt gode for verken tarmen eller noe annet. Obs! Peanøtt er ikke en nøtt, men en belgfrukt).
-Alkohol
-Lettprodukter (dette hører hjemme i søpla, og ikke i kroppen din.)

Og resultatet av mitt ca. et halvt års fokus på mere naturlig mat og ren kost? 
Suveren knockout. Paleomat vs. helsemyndighetenes tallerkenmodell (eller ren og naturlig mat vs. betennelsesfremmende mat om du vil) = 1-0.

Jeg har faktisk, tro det eller ei, kvittet meg med alle problemer jeg nevnte innledningsvis, og dette er ingen overdreven påstand. Kroppen og magen min er så glad og fornøyd at jeg noen ganger må klype meg i armen. Nå vet jeg hva kroppen min setter pris på å få, og jeg vet også utmerket godt hva den IKKE setter pris på å få. De gangene jeg "skeier" ut gjør jeg det med god samvittighet, selv om jeg merker disse utskeielsene langt tydeligere nå enn noen gang før. Jeg er rett og slett mere på nett med kroppen. Det er en sabla god følelse.




Kilder: Pål Jåbekk - Helt naturlig mat og trening
Thomas Rode Andersen - Tilbake til røttene


2 kommentarer:

  1. Utrolig bra!

    Kan jeg dele videre på bloggen min en dag?
    Mange som spør meg om paleo også, og da er det greit å henvise til noen andre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig Melissa :)
      Selvsagt kan du dele, bare del i vei!

      Slett