torsdag 13. juni 2013

gi kroppen styrke og kraft - med kraft!


Finnes det noe som er så næringsrikt og gunstig for kroppen at det kan styrke immunforsvaret, vevet i kroppen, skjelett og muskler, bygge opp og forsterke tarmsystemet, hjelpe huden med rynkebekjempelse og gi sterkere hår og negler, samt booste energien, og enda i tillegg en drøss med andre fordeler?

Japp! God gammeldags kraft.





Kraft er en mineralrik og tyntflytende væske som kokes ut fra bein, avskjær og annet fra dyr. Kraft kan kokes og lages av omtrent alt fra det animalske riket; lam, kylling, sau, høne, elg, fisk, storfe og så videre. Kraft er utrolig næringsrikt, smakfullt og toppers å bruke i supper, sauser, direkte i koppen eller i forskjellige gryter. Kraft er et multielement som kan inngå i det meste av mat. 

Krafta kokes og " utvinnes" fra beina over lang tid på svak varme, og krever ikke stort av arbeid.
Den lager seg så og si selv (forutenom bittelitt preparasjoner i forkant), så i mellomtiden har du plenty av tid til annet. For best mulig utbytte kan krafta godt stå å suse i mange, mange timer. Den fryses lett ned i småporsjoner, i store eller mindre glass, isbitformer så du har lett tilgjengelig for saus og suppe og tas opp etter behov (som burde være så ofte som mulig). 


Hvorfor kraft, og hva er det som gjør at det er så bra med kraft da?

-det smaker for det første nydelig, og er en super smakshever i mang en rett

-det styrker og bygger opp kroppen din fra innsiden:
-det er nærende og booster immunforsvaret og hjertefunksjonen
-det er styrkende for fordøyelsessystemet og oppbyggende for tarmen din
-det gjør godt om du f.eks sliter med en urolig kropp og nattesøvnen, det demper infeksjoner i kroppen og styrker musker og ledd
-når du koker kraft over lang lang tid trekker du ut gelatin/kollagen, som gjør det til skikkelig anti-aldrende supermat


Gelatin?
Gelatin. Gry Hammer er en superdame som skriver bloggen Frajordtilbord, og også en av de driftige damene bak siden Kraftmamma. Disse damene vet virkelig hva de driver med, så her er det verdt å henge med i svingene. Med fokus på ekte og nærende, styrkende tradisjonsmat fra grunnen av er det en gryende kilde til inspirasjon og informasjon. Når det gjelder gelatin, velger jeg å sitere Gry:


"Gelatin er det samme som delvis nedbrutt kollagen. Kollagen er det samme som protein. Kollagen blir brukt i skjønnhetsindustrien. Damer på min alder, og oppover betaler en formue for å sprøyte kollagen inn i leppene, sinnaryker og smilerynkene sine for å unngå å vise omgivelsene at de lever et liv som har en viss kronologi i seg (det kunne aldri ramlet meg inn å sprøyte noe som helst i kroppen min uten at det stod om livet).

Kollagen er et antiaging-middel som brukes i katastrofedyre kremer, sjampo, lipgloss og annet som skal smøres utenpå huden. Blir det dyttet gelatin/kollagen i en vare, kan den plutselig selges for den dobbelte prisen og kalles anti-aging-vidunder-kur. Man får kjøpt skjønnhetskapsler som markedsføres som vidundermiddel for rynker og vi betaler enorme summer for dette.

Saken er, at gelatin ikke er spesielt dyrt, det er faktisk ganske billig, da det blir foredlet av deler av dyr som kjøttindustrien ellers ville dumpet. Gelatin kan kjøpes i helt vanlige butikker i form av plater eller pulver, du kan kjøpe økologisk gelatin i hobbybutikker eller helsekost.

Gelatin/kollagen er altså et vindundermiddel som bygger opp alt bindevev i egen kropp - fra INNSIDEN. 

Gelatin er det beste og kanskje billigste proteintilskudd du kan ta om du vil bygge muskler. Har du studentbudsjett, så ring hjem og snakk med mamma og pappa om de kjenner en jeger som jakter på elg eller hjort. Ring vedkommende og be dem spare beina til deg. Ofte blir de kastet da de fleste absurd nok bare vil ha muskelkjøttet på et dyr og pælmer delene som virkelig inneholder næring.

Gelatin/kollagen/kraft er ikke noe bare huden trenger men også bindevevet ellers i kroppen vil styrkes og bygges opp av regelmessig inntak av gelatin/kraft. Ikke minst vil inntak av gelatin normalisere magesyreproduksjonen og reparere tarmskader du måtte ha. Utrolig mange som lever på vestlig kosthold har oppblåste mager, allergier og intoleranser som stammer fra mineralmangel og en stressa tarm.

Konklusjonen min er at om du vil myke opp rynker eller hindre at de kommer, har et kranglete kne eller en dårlig rygg, osteoporose, puslete muskelmasse eller trasig mage, et barn med dårlig vekst og apetitt; ja da anbefaler jeg deg å få kraft/gelatin/kollagen/protein inn i maskineriet!"




Men hvordan kan jeg få i meg gelatin?
Bland det gjerne i diverse drikkevarer. Jeg har over en periode f.eks puttet det i teen eller annet i væskeform. Om du ønsker å putte det i kald drikke kan det være ålreit å bruke den type gelatinpulver (kollagenpeptider) som ikke stivner.




Og hvor kan jeg få tak i gelatin?

Gelatin kan kjøpes i litt større poser hos Naturlig liv, eller hos Tidsporten, hvor du også kan kjøpe kollagenpeptider (forenklet sagt: gelatin som ikke stivner og som kan røres ut i kald drikke).



Er det mer jeg burde vite, og hvordan skal jeg gå frem for å koke denne krafta?
Få med deg hele innlegget det er sitert ovenfra hos Fra jord til bord; "Mot i brøstet, vett i pannen, kraft i ben og armer". Her finner du tips til kraftkoking, og også flere tips til hvordan få inn mere gelatin og kraft i maten i praksis, og flere linker til forskningsrapporter og artikler.


En ordentlig grundig og heftig gjennomgang av den helbredende virkningen kraft har på kroppen finner du hos Helsemagasinet: "Kraft i ben og armer".   

Et tredje og siste kruttgodt innlegg som må nevnes, og som jeg anbefaler å lese på det varmeste finnes hos Tradisjonskost: "Langtidskokt kraft - Næringsgivende, forebyggende og helbredende" .
Her finner du og en enkel og flott forklaring fra A-Å på hvordan du skal gå frem med kraftkokinga, og dette innlegget skulle kunne gi deg svar på det meste.





4 kommentarer: