lørdag 4. mai 2013

kokossjokolade og det sunne fettet


En liten hærlig sweat treat deles her i kveldinga - er du en kokoselsker slik som 
meg vil denne tilfredsstille stort.




Suverent enkelt, simpelt, kjapt og "hjemmelaget", sjokolade proppfull av kokossmak, og en solid dose sunt fett. Tommel opp.


Kokosolje, eller kokosfett om du vil, har en rekke helsefordeler, og jeg skviser fettet inn i mat og drikke så ofte jeg kan. En storfavoritt er en raus spiseskje rett i kaffekoppen. 

Kjenner du ikke til kokosolje? Da skal du vite at det er en skikkelig powerbooster og oppbygger både for hud, hår, mage og kropp - som med rette nesten kan beskrives som et kosstilskudd. Den er kjent for å ha antiinflammatorisk effekt i kroppen og består av mye mellomlange fettsyrer som er lettopptakelige i kroppen. Les det freshe innlegget til Melissa om kokosoljens påvirkning på kroppen her, og et litt mere dyptgående og finfint informativ innlegg her
Kokosolje kan brukes til enormt mye. Putt oljen i suppe, stek maten din i den (dette er uten tvil en av de beste stekeoljene), putt i saus, frokostgrøt, kaffe eller te, bruk den som fuktighetsgiver for tørr hud, sminkefjerner, i smoothien eller putt den i nøttesmøret. 
Eller mekk litt god sjokolade......


Kokossjokolade 
60 g mørk sjokolade, jeg brukte 85 % (bruk minimum 70%. dess mørkere dess bedre)
50 g kokosolje
smak til med noen få dråper stevia vanilje, bittelitt honning eller lønnesirup om du føler det trengs litt sødme
1-2 never kokosflak (evt. revet kokos)

Smelt alt sammen over vannbad eller på svak varme og bland inn kokosflakene. Hell over i en liten form  og sett i kaldt til stivnet. Skjær eller knekk i ruter. Denne smelter nokså fort i romtemperatur så det er smartest å oppbevare den i kjøleskapet. En kaffekopp til er obligatorisk.





2 kommentarer:

  1. Hei på deg!

    Så koselig at du linker inn til meg.
    Kokosolje er favoritten her ja (som du sikkert har skjønt!) og det tror jeg kommer til å ta med meg i graven, hehe.

    Så ut som en fristende sjokkis!

    Ha en deilig søndag! Er jo sol i hovedstaden!

    Melissa

    SvarSlett
    Svar
    1. Melissa, du har jo så mange fine og informative innlegg, så er ikke sjelden jeg får lyst å sende en liten pil i din retning.
      Tror jeg slenger meg på den derre kokosoljen i grava ja.. ;) Helt frelst!
      Sluker resten av den fristende sjokoladen i skrivende stund, ble definitivt en keeper altså.

      Nyt søndagen og hovedstadssola!

      Slett