torsdag 9. mai 2013

daddelpasta - et finfint alternativ til søtning

Er det mange der ute som er gode på å bruke dadler? Jeg er i grunn ganske fan. Her følger en liten enkel oppskrift på min nye klissete og søte venn, daddelpasta. Et naturlig alternativ til det hvite sukkeret, noe som ikke bare er tomme kalorier, men litt næringsholdig i tillegg. Her har du det. Dadler er rett og slett finfine å bruke som søtning, og et godt alternativ til mye annet av søterier. 



Du får tilførselen av det søte i naturlig form. (Selvsagt også her med forbehold om bruk i noget moderate mengder). Et ganske topp alternativ, rett og slett. Dadler i seg selv er jo bare supergodt om jeg skal tale for mine egne smaksløker. For ikke å snakke om å surre litt bacon rundt de søte klumpene. Eller baconsurret kylling, med dadler inni. Det er noe det.

Uansett, det fine med denne sticky daddelmassen er at den kan oppbevares en stund i kjøleskap på glass, og hentes fram sånn nå og da etter behov. Dette er lett som en plett:


Daddelpasta
Du trenger:
et glass med lokk (stort eller lite etter behov)
nok dadler til å fylle glasset

vann

Bruk de store, litt myke klissete dadlene. Fjern steinene og ha dadlene over i glasset. Skvis dem sammen og trykk dem ned slik at du får plass til flest mulige dadler til glasset er fullt. Fyll på med litt vann slik at du får fylt opp tomrommet mellom dadlene, og skru på lokket. Sett i kjøleskapet over natten - det gjør ikke noe om det står lengre. Du tar det når du har tid. Når du er redo, hiver du alt i foodprosessoren eller bruker stavmikseren om du har en god en. Dette er (litt) småkliss! Kjør det i noen minutter til du har en helt glatt og jevn masse (den kan godt være litt mere jevn enn mitt billedlige eksempel). Det kan godt være du må stoppe litt underveis og skrape ned fra kantene. Tilsett litt vaniljepulver om du vil. Dersom alt ikke brukes umiddelbart heller du daddelpastaen over i glasset igjen og skrur på lokket. Oppbevar i kjøleskap og benytt etter behov.


Daddelpasta kan brukes så godt som overalt der hvor behovet for noe søtt er tilstede. Som søtning i topping på diverse bakst eller cupcakes, i smoothier, i sauser, pannekaker, til å søte iskrem, drikker, nøttemelk, hjemmelaget sjokoladepålegg med nøttesmør, pluss pluss. osv osv. ... 


1 kommentar:

  1. Dadler er kjempegodt! Husker jeg pleide å mose dem rett i baksten i mine raw food-dager. Nå liker jeg dem best pakket inn i bacon, det er helt ute av denne verden-godt. Mmm. Smart å lage pasta av dem til søtning. Selv har jeg blitt glad i bruke kaldslynget honning (må ta vare på biene og sånt), men norsk lynghonning setter gjerne litt smak på resultatet. Ikke alltid det passer

    SvarSlett