søndag 7. april 2013

bananbrød paleostyle

Hallo i søndagsluken! Her i huset ligger det i skrivende stund en lett eim av banan. Ut av ovnen kunne jeg nemlig nettopp hente dette rykende ferske bananbakverket. 



Jada, det ser ikke spesielt tiltalende ut, jeg innrømmer det... men hva skal man si. Det må i grunn bare lages. Det er helt gruelig godt. Synsmessig og estetisk er det vel ikke stort å skryte av, men ikke la deg lure. Jeg fant det på leting inne hos Civilized Caveman, og kunne ikke gjøre stort annet enn å gå i gang.

Jeg liker banan, faktisk såpass godt at bananbrød er en av de tingene jeg kan skryte på meg å ha laget X antall ganger. Med slik en påstand burde jeg jo tross alt være litt god når det kommer til bananbrød-bedømming, og jeg gir dette definitivt high score. Top score næringsmessig, og ikke minst - smaksmessig. 


Sånne brune bananer som har sett sine bedre dager vet du, sånne som bare ligger i fruktskålen med svarte flekker og bare glimrer med sin minimale fristelse? Sånne bananer er helt perfekte å blir kvitt her. 


Paleo bananbrød
ca. 8"porsjoner"
4 store bananer, evt 5. medium
4 store egg, evt. 5 små
140 g mandelsmør (jeg bruker dette), pecansmør, eller annet nøttesmør
75 g kokosmel (f.eks dette)
1 ss kanel
1 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts vaniljeekstrakt eller vaniljepulver
liten dæsj salt

Sett ovnen på 175 C. I følge Caveman blander du først sammen det våte godt: banan, egg og nøttesmør. Så har du i det tørre og blander godt sammen med en blender eller mikser. Jeg slengte absolutt alt i bollen, og kjørte alt til en glatt fin masse med stavmikser. Fungerer absolutt like greit. Smør en brødform (min var på ca. 1 liter) med kokosolje, smør eller ghee og hell røren over. Sett i ovnen og stek i alt fra 40-60 minutter. Mitt stod i 45, men det hadde ikke vært dumt å gi det noen få minutter til. Sjekk med bakenål, og kjenn lett på toppen av brødet. Føles det "bløtt", så gi det gjerne noen minutter til. Dekk gjerne til toppen mot slutten av baketiden, dersom du vil unngå en veldig godt stekt (les: brent) overflate.


-Ane



5 kommentarer:

  1. Det her så veldig godt ut, og skal prøves i nærmeste framtid :) Ett hett tips på bananfronten er at økologiske bananer smaker mye bedre og holder seg mye bedre enn sprøytemiddelforgifta bananer (vi har til og med blindtesta smaken, og økologiske vinner hver eneste gang).

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, bøllemor!
      Jeg prøver å velge økologisk så godt det lar seg gjøre - både for meg selv og miljøet. Artig å høre om det med akkurat smaken og holdbarheten til bananene. Kan nok med fordel bli enda flinkere når det gjelder både shoppingen (synd det er så utilgjengelig noen ganger) og oppfordringen rundt økologi. Skal søren meg korrigere bananinnkjøpene heretter.

      God søndag :) Og ja, brødet er virkelig kjempegodt.

      Slett
  2. Å, så deilig! Lenge siden jeg har laget bananbrød nå. Kanskje jeg skal prøve meg om et par dager når bananene er myke!

    SvarSlett