fredag 1. mars 2013

kokos- og kanelpannekaker med banan

Det er helt enormt store helsemessige fordeler ved å unngå kornvarer i kostholdet (jeg har skriblet litt om det her) - det er det i allefall ingen som skal få så tvil om her i gården lengre. Korninntaket mitt er minimert til de grader, erstattet med mere fisk, kjøtt, sunt fett, grønnsaker, egg, nøtter, bær, frukt og så videre, og i takt med dette har energien egentlig bare fortsatt å blomstre opp og mageproblemene så godt som tatt kvelden. Energi jeg aldri trodde jeg skulle få har meldt sin ankomst, og mageproblemer jeg trodde jeg aldri skulle bli kvitt har vinket et hærlig farvel. 



Flere som kjenner seg igjen? Det har jeg ikke vondt for å tro. Brødboksen skriker ikke lengre til meg fra kjøkkenbenken, det frister ikke med en tørr skive av kornprodukter til lunsj eller massevis av boller og gjærbakst fordi jeg ser og forstår hvor stor skade det faktisk kan gjøre, og hvor stor skade det har gjort. Og fremfor alt: hvor enkelt det kan være å bli kvitt det. Når det er sagt, betyr det overhodet ikke at det er slutt på gode oppskrifter fra denne kanten, tvert imot.

Man behøver ikke å skulle kunne etterligne alle typer retter og tappert forsøke å lage mere eller mindre dårlige kopier av matvarer for enhver pris - men samtidig er det veldig greit å kunne ha noen alternativer i ermet. For eksempel om man skulle få lyst på pannekaker. (Og det er mye godt man kan lage, selv uten korn. Alt handler om å se mulighetene). Disse pannekakelappene blir saftige og gode - enten målet er å unngå korn eller ei. Kokosmelken gjør at disse lappene også går under lappen melkefri, og bananen gir plenty av sødme så her er det heller ikke noe sukker eller andre ulumskheter å spore. God samvittighet, god mage og en glad kropp - det er bare å høgge innpå.


Kokos- banan- og kanelpannekaker
ca. 12-15 små lapper
4 egg
1,5 dl kokosmelk
2 ss smeltet kokosolje (evt. smør)
1 middels stor banan, most (bør være godt moden)
3 ss kokosmel
1/2 ts bakepulver
1/3 ts salt
1 ts vaniljeekstrakt evt. en dæsj vaniljepulver
1 ts kanel


Mos bananen med en gaffel eller noe lignende og bland inn resten av ingrediensene. La pannen varme seg godt opp (bruk middels varme), og la røren gjerne stå i 10 minutter før du begynner å steke. Stek små lapper, ca. et par spiseskjeer per lapp. Bruk kokosolje eller smør når du steker, da blir det så godt (og sunt) at. 




Ps! Ettersom det ikke er vanlig mel i disse lappene forsvinner litt av bindemiddelet og de har dermed veldig lyst til å falle fra hverandre. Dette går uansett feiende flott om du bare passer på å la lappene steke godt på den ene siden, til du nesten ser de har stivnet på overflaten, før du flipper dem rundt og steker dem litt på den andre siden.

Den deilige sjokoladeguffa som sirkler seg rundt pannekakene er Artisana Cacao Bliss, Raw Chocolate Coconut Butter - et fantastisk godt sjokoladepålegg som inneholder sunt kokosfett og råkakao. (Jeg kjøper det på iHerb, bare klikk på navnet for info). Her har jeg blandet det med en god klatt hasselnøttsmør i tillegg. Faaarlig godt.




4 kommentarer:

  1. Nam, nam. Disse skal prøves i helgen her i Saint Paul, MN.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra :) God helg sendes til Saint Paul!

      Slett
  2. Så nydelig ut :)

    Jeg har kuttet ut det meste av brødmat, men ikke helt nazi så kunne sikkert vært flinkere. Men det har helt klart sine fordeler å kutte ut sukker, melk og gluten/korn

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart Nina. Det er først når man dropper absolutt alt at man virkelig merker hva det gjør med en... :)

      Slett