søndag 17. februar 2013

pistasjmelk

Som jeg har vært inne på tidligere med innlegget om mandelmelk, er melk laget på nøtter en utrolig ålreit, helsevennlig og ikke minst velsmakende erstatning for vanlig kumelk. Melken kan brukes til det aller meste og lages med nesten alle typer og varianter av nøtter - det er bare å prøve seg frem. Selv om pistasj kanskje var det som lå sist på listen over ting jeg hadde forespeilet meg skulle fungere, tok jeg greit nok skammelig feil. Riktig så smaksrikt og godt var det det ble. Drikk melken naturell, blend inn litt banan, eller miks inn litt kakao og litt ekstra honning eller dadler for en annerledes sjokolademelk. Eller, ta deg den frihet å gjøre noe fullstendig annet. Mulighetene er mange.




Pistasjmelk
120-130 g pistasjnøtter
6-7 dl vann
dadler, honning, stevia elller annet til søtning
litt vaniljepulver og evt. litt kanel

Bløtlegg nøttene i godt med vann (dobbel mengde) i minst 1 time. Har du hastverk fungerer dette greit, men la de gjerne ligge noen timer lengre. Skyll nøttene og hiv dem i en bolle og bruk stavmikseren eller putt de i blenderen sammen med ønsket mengde vann. Kjør mikseren eller blenderen en liten stund til du har fått en melkeaktig væske og en "pulverisert" nøttemasse. 

Finn frem en flaske du kan oppbevare melken på. Jeg bruker en glassflaske med kork. Videre trenger du en stor finmasket filterpose, en nøttepose eller et kjøkkenhåndkle, som du siler massen gjennom (et litt mere detaljert opplegg i bilder kan du se f.eks her). Skvis de siste restene av melken ut avmassen. Tilsett ønsket søtning. Vil du ha naturlig søtning blender du inn noen få dadler, litt honning eller noe annet søtt, og f.eks litt vaniljepulver. Kanel er heller ikke dumt. Oppbevar melken kjølig, den holder seg godt i ca. 5 dager. 


Nøttemassen som du får til overs kan du oppbevare i en tett pose i kjøleskapet og strø over frokostblandingen, putte i kakebunnen eller f.eks lage cookies av. Du kan også blande det i nøttegrøten eller putte det i frysen og oppbevare det til senere bruk.




4 kommentarer:

  1. Oi, så spennende med pistasjemel. Min favoritt til nå er hasselnøtter, men må prøve denne versjonen ser jeg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, anbefales! Min favoritt er også hasselnøtt, men denne er jammen ikke dum den heller.

      Slett
  2. Pistasjemelk er vel den eneste nøttemelka jeg ikke har smakt. Nå ble jeg nysgjerrig! :) Nydelig bilde <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja da er det bare en ting å gjøre Jane.. ;)

      Slett