søndag 11. november 2012

quinoagrøt

For de som lurer på hva quinoa smaker, kan det pent beskrives som litt "delikat" nøtteaktig, noe som gjør seg veldig godt både som tilbehør til kjøtt, fisk og kylling, i pannekaker eller vafler eller -som frokostgrøt.
Quinoa smaker i grunn like utmerket kald som varm, kan fint kokes i forkant og oppbevares i tett boks i 3-4 dager i kjøleskap. Under kommer en enkel grunnoppskrift på hvordan quinoaen tilberedes, inkludert noen varierte frokostgrøt-forslag. 

Grunnoppskrift quinoa
1 dl quinoa
2 dl vann (evt. valgfri melk)
1/3 ts salt

Skyll ønsket mengde quinoa godt under rennende kaldt vann. Bruk en sil eller en filterpose. Ha quinoaen i en gryte sammen med vann. Du bruker dobbelt så mye vann som quinoa. Eventuelt kan du bruke annen ønsket væske. Kok i ca. 15-20 minutter til frøene har "åpnet" seg og er myke. Eventuelle krydder som kanel, kardemomme, vanilje og lignende smakstilsetning kan gjerne tilsettes mens quinoaen koker. "Fluff" det opp med en gaffel og rør godt.



Quinoa med blåbær og yoghurt


Lag quinoa etter grunnoppskrift, men tilsett i tillegg 1/2-1 ts kanel og en ørliten dæsj muskat mens det koker. La grøten avkjøles litt før du rører inn valgfri yoghurt. Vanilje- eller kokosyoghurt passer bra. Topp med masse blåbær.



Quinoa med aprikos, kanel, kardemomme og pistasjnøtter



Grøten lages etter grunnoppskrift, og tilsett 1/3 ts kardemomme og litt kanel mens det koker. Når vannet har kokt inn sper du med litt melk, og koker videre i noen minutter. La grøten avkjøles sånn passe, og server med aprikossyltetøy og masse pistasjnøtter.



Sjokoladequinoa med kokosmelk og hasselnøtter


I denne varianten koker du grøten med halvparten vann og halvparten kokosmelk sammen med ca. 2 ts kakao og litt vaniljestevia eller vaniljepulver/vaniljesukker. Å tilsette litt honning for sødmens skyld er også lurt (ikke nødvendig dersom du bruker vaniljestevia). Spis gjerne grøten med ekstra kokosmelk og hasselnøtter på toppen. Du må gjerne riste hasselnøttene litt, da de gir en ekstra piff til hele grøtskåla.


Andre varianter kan for eksempel være 
-sjokoladequinoa med bananmos og peanøttsmør
-quinoa med eplebiter og kanel
-quinoa med mørke sjokoladebiter og nøtter
-quinoa med vaniljeyoghurt og frisk hakket frukt
-quinoa med linfrø, solsikkefrø og gojibær
-quinoa med litt kokosolje, kokosflak og jordbær
-quinoa tilberedt med mandelmel, hakkede mandler, rosiner og tørket frukt

Her er det egentlig bare fantastien som stopper deg.



2 kommentarer: