tirsdag 13. november 2012

glutenfrie boller

Å kutte ut gluten i gjærbaksten blir litt som å fjerne rosinen i pølsa. Gluten gir struktur, tekstur, saftighet og elastisitet. Det er gluten som hjelper baksten til å heve optimalt og det er gluten som er "limet" i baksten. 
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg føler jeg har lett etter gullstøv; kranglet med glutenfrie deiger og melmikser og blandinger av diverse slag. Uten hell. Med steinharde, tørre, smakløse utfall.



Dette innlegget er ikke ment som en hyllest til gluten. Tvert i mot. 

Jeg har etterhvert blitt nokså fornøyd med de glutenfrie gjærbakst-resultatene, men aldri følt at jubelen har stått i taket -inntil i går. Da jeg satte tennene i denne baksten følte jeg at noe falt på plass. Konsistensmessig føler jeg nesten en likhet med vanlige boller og bare det i seg selv synes jeg er en hærlig seier. Smaksmessig kunne de kanskje vært noe søtere, men det er det jo bare å justere seg frem til. Er du en søtmums kan du gjerne tilsette noen gram til.
Det er hvertfall ikke hver dag jeg blir superentustiastisk og får lyst til å heise flagget bare på grunn av en bolledeig. Hipphurra!



Glutenfrie gode boller
ca. 10 store boller, eller 15 små
5 dl melk 
1 pk fersk gjær
1 toppet ss fiberhusk
1/3 ts salt
90 g sukker
200 g jyttemel  
350 g schär bread mix  
1 toppet ts bakepulver
1-2 ts kardemomme
1 stort egg, helst romtemperert
50 g kaldt smør, i bittesmå terninger
2 ss eplemos/eplesyltetøy (kan sløyfes)


1. Varm melken/yoghurt forsiktig til fingertemperatur og ha den over i en bolle. Rør ut gjær, salt og fiberhusk. La fiberhusken få svelle litt mens du veier opp resten av ingrediensene.
2. Rør inn sukker, og hell i alle ingrediensene utenom smøret. La kjøkkenmaskinen svive og gå. Det går fint å bruke en håndmikser med eltekroker om du ikke har kjøkkenmaskin. Når alt melet er eltet inn, tilsetter du kaldt smør i bittesmå terninger, litt etter litt. La maskinen surre videre i minimum 10 minutter. Deigen skal bli passe fast men samtidig litt småklissete. 
3. La deigen få hvile i minimum 1 time. Ta litt olje på hendene og grav opp en håndfull deig som du ruller til en bolle med lette hender Ikke bruk makt, du vil jo gjerne at bollene skal bli luftige. 
Etterhev bollene på bakepapirkledd stekeplate i en halv times tid, og stek bollene på 180 C i ca. 15-20 minutter, alt etter størrelse. Om du har god tid, kan du gjerne la deigen heve lengre.

Ps. For best holdbarhet, frys ned det du ikke bruker av bollene umiddelbart. Ta opp etter behov. Har du en mikro så bruk gjerne den når du tiner bollene, da får du saftigere resultat enn om du skulle tine bollene i ovnen.



3 kommentarer:

  1. Takk for oppskriften! Kan jeg få lov å legge ut en nederlandsk oversettelse på bloggen min? Selvsagt skal jeg henvise til denne bloggen her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Da tar jeg det som et tegn på at det falt i smak. Selvsagt kan du låne oppskriften (og fint at du linker)!

      Slett
  2. Sønnen min hadde så lyst på boller til bursdagen sin, men jeg ser jo at det ikke blir noe av. Alle oppskriftene jeg har kommet over inneholder så mye som vi bare ikke har i huset (og ting vi aldri har hørt om heller), så med flere mil til butikken så blir det litt kjelkete. Trodde jeg hadde vært flink da jeg kjøpte inn glutenfrie bakemikser i alle mulige varianter, men der tok jeg virkelig feil, haha! Takk for tipset om Jyttemel forøvrig. Skal gå til innkjøp av det også, så får jeg se hva det kan brukes til :) Må nok fordype meg litt før jeg lover han at jeg skal lage noe som helst. Den der schär bread mix-saken. Er det helsekostinnkjøp? Har ikke sett det på vanlig matbutikk.

    SvarSlett