tirsdag 4. september 2012

glutenfrie havrecookies uten melk, egg og sukker

Jeg har ingen anelse om hvor denne oppskriften opprinnelig kommer fra, den poppet nemlig bare opp blant noe gammelt oppskriftsskrot og gamle notiser jeg har tatt vare på. Dette er "grove" litt müslibar-aktige cookies, helt naturlig frie for alt som heter egg, melk, gluten og sukker (forutenom litt i den tørkede frukten, hvis man skal være helt korrekt...). 
Dette kan jo kanskje i noens ører høres rimelig døvt og kjedelig ut, men det er det tvert om. 



Jeg har laget dem mange ganger, rett og slett fordi de er gode på smak. Spis dem til frokost, lunsj eller som en liten kveldssnack. Genialt å bare putte i veska når du trenger noe snask eller et sunt lite mellommåltid on-the-go. Mye sødme fra bananen og de tørkede fruktene gjør at sukker blir helt overflødig og du velger selvsagt helt selv hva du ønsker å bruke av både nøtter, frø og frukter. 
Her har jeg gått for en variant med pistasjnøtter, mandler, solsikkekjerner og tørkede tranebær. Cookiesene holder seg i tett boks noen dager i kjøleskapet, eller enda bedre -i fryseren i eviglang tid. Så kan du bare ta opp et par stykk akkurat når det passer deg.

Alternativer til frø og nøtter: pecannøtter, valnøtter, mandler, hassenøtter, cashewnøtter, pistasjnøtter, solsikkekjerner, sesamfrø, linfrø, gresskarkjerner og så videre.
Alternativer til tørket frukt: blåbær, tranebær, jordbær, gojibær, mango, fiken eller mye annet.


Glutenfrie havrecookies 
ca. 15 stk
3 bananer, godt modne
45 g kokosolje, smør eller klaret smør (tilsvarer ca. 1/2 dl)
135 g glutenfrie havregryn
60 g kokos
40 g mandelmel
60 g finhakkede nøtter eller frø etter smak og ønske 
70 g tørket frukt, bruk det du liker best 
1 ts kanel
1 ts vaniljeekstrakt (kan erstattes med vaniljestevia, vaniljesukker eller annen form for vanilje)
1/2 ts salt


1. Sett ovnen på 170 C og kle to stekeplater med bakepapir.
2. Mos bananene med gaffel til en jevn masse. Ha det i en bolle sammen med oljen og vaniljeekstrakten (evt. annen vanilje) og bland sammen. 
3. Finhakk nøttene og ha det i bollen sammen med resten av ingrediensene. Bland sammen. 
4. Trill runde boller med hendene. Jada, det er litt klissete. Jeg lager de ca. 1,5 ss store. Legg bollene på stekeplatene og trykk de rundt 1 cm flate. 
5. Putt i ovnen og stek i ca. 15-20 minutter til de er passe gylne i kantene. Avkjøl og spis.



16 kommentarer:

  1. Denne oppskrifta såg spennande ut og skal absolutt prøvast! Kjekt å ha litt sunne kjeksalternativ i blant. Masse flotte oppskrifter på bloggen min, så veldig kjekt å følgje deg! Har ei jente på 3 år med cøliaki.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Liv Janne! Kjekt at du finner noe her. Alltid like hyggelig med slike tilbakemeldinger :)

      Slett
  2. Herlig! Denne skal jeg prøve. Har en banan som har ligget så lenge i fruktskålen at den fyller hele rommet med bananlukt, så da får jeg teste ut oppskriften din! (får lage en mindre porsjon) Tror du det går fint å kjøre mandler i blenderen istedet for mandelmel ?

    SvarSlett
    Svar
    1. En perfekt bakebanan med andre ord! Det går absolutt veldig fint å finmale mandlene i blenderen ja.

      Slett
    2. Disse var skamgode! Veldig enkel å lage også! Jeg var tom for rapsolje, så jeg benyttet cocosa istedet.. Kjempegod oppskrift :)

      Slett
    3. Så bra :) Ble sikkert minst like godt med cocosa.

      Slett
  3. "nokka av det beste ej he smakt" sier kjæresten min (bare sånn at du vet det ;) God helg!

    SvarSlett
  4. For en spennende oppskrift, disse må jeg prøve! Ingrediensene er allerede skrevet opp på handlelisten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Håper det faller i smak, kan anbefales på det varmeste :)

      Slett
  5. Oppskriften din sprer seg som ild i tørt gress, Ane! :-)

    SvarSlett
  6. Bakte de og spiste tre på rappen. Fantastiske! :D

    Cecilie

    SvarSlett
  7. Hvordan er det beste å oppbevarer man disse og holdbarhet?
    Lagde dem i dag- knallgode:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint :)
      Oppbevar på kjølen, så holder de seg i en ukes tid tenker jeg! (Vårt beste våpen er jo smaksløkene, så det er jo bare å teste om de fortsatt er spisbare. Jeg har ikke hatt de lenge nok til å bedømme.) Og i fryseren vil de selvsagt holde seg godt lenge.

      Slett