onsdag 15. august 2012

bokhvetepizza med nøtter, ost og spinat

Bokhvete, den fjerne slektningen til rabarbraplanten, synes å ha en positiv effekt i glutenfrie bakverk og gjør denne pizzabunnen saftig og flott.



Forutenom lovord om bunnen, kan jeg fortelle at dette ble en god suksess topping-messig også. Det finnes kanskje ting som er mere vanlig å bruke enn nøtter og spinat når det kommer til pizzatopping, men det betyr ikke at det ikke er veldig godt. Ost og nøtter er gode venner, og bruk gjerne litt ekstra ost. Server gjerne med ekstra fetaost eller en god rømmedressing på siden for å komplettere det hele. Det er også veldig lov å putte på litt kylling eller noe annet ekstra kjøttaktig, sånn bare for å ha det nevnt. Er bokhvete helt ukjent for deg, kan det nevnes at det smaksmessig har en slags nøtteaktig vri. 















Bokhvetepizza

1,5 dl vann
1 toppet ts tørrgjær
4 ss oliven- eller rapsolje
1 ts honning
1 ts salt
60 g bokhvetemel
90 g schär bread mix (kan evt. erstattes med annen lys glutenfri melblanding)

god tomatsaus

spinatblader
rødløk i skiver
ost
usaltede nøtter: valnøtter, peanøtter, cashewnøtter, pecannøtter, pinjekjerner e.l



1. Rør gjæren ut i lunkent vann med en visp.

2. Tilsett resten av ingrediensene og rør det hele godt sammen med en tresleiv eller slikkepott. Du skal ende opp med en klissete og seig deig. 
3. Smør bunnen av en springform (24 cm) godt med olje og klin deigen jevnt utover, en slikkepott er best å bruke. Sett kakeringen løst rundt formen, og legg et klede eller plast over. Heves i minimum 40 minutter. Eller bare legg bakepapir på en stekeplate og bre deigen utover. 



4. Sett ovnen på 225 C og topp med tomatsaus, spinat, rødløk, masse ost og nøtter. Jeg gikk for pecannøtter, pinjekjerner og cashewnøtter. Eller bare topp med favorittfyllet ditt.
5. Stek pizzaen midt i ovnen i ca. 12 minutter, pluss minus. Det kan være greit å passe på nøttene så de ikke svir seg. Mine ble litt i grenseland, men jeg reddet dem ved å dekke til pizzaen med litt aluminiumsfolie de siste minuttene. Eventuelt kan du vente til de siste 5 minuttene før du hiver nøttene på pizzaen. 



Andre oppskrifter med bokhvete:
Eltefritt brød med bokhvete og havregryn
Luftig foccaciabrød
Sitronvafler med bokhvete



2 kommentarer:

  1. Mitt favoritt mel har blitt jyttemel, smaker mer, kanskje fordi det inneholder litt bokhvete :)
    Denne pizzaen skal prøves, jeg liker vegetar jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i det, jyttemel er også godt ja.
      Jeg er hvertfall glad i denne oppskriften så håper det faller i smak. Tommelen opp for vegetar ;)

      Slett