søndag 22. juli 2012

glutenfri tiramisu

Finnes det noen fasit på hvordan en autentisk, tradisjonell og nydelig god tiramisu skal være? Tja.

  
Utallige oppskrifter florerer omkring både på nett og andre steder, og her er det faktisk ikke lett å bli klok. Det ene stedet kan man lese at den originale tiramisuen ble laget uten alkohol, mens på det neste er det kun akseptert å spise tiramisu dersom den er laget med en eller annen form for kaffelikør eller rom. Kakaodryss og kanskje pisket krem på toppen, eller ikke? Sjokolade?

Uansett, min konklusjon er at her er det bare å gi blaffen i alle "regler" som eventuelt måtte finnes, de er det jo ørten av likevel. Det er bare å slå seg løs og lage sin egen utgave alt etter smak, behov og behag. Så her kommer min versjon, laget med både kaffelikør, ekstra sjokolade og krem på toppen. Uten gluten, selvsagt. Laget med hjemmelagede glutenfrie sukkerbrød-aktige fingerkjeks. En oppskrift som har endt opp med å bli utrolig god, om jeg kan få understreke det litt beskjedent selv.

Som kaffelikør har jeg brukt Tia Maria siden det var det jeg hadde for hånden, men du kan også bruke Kahlua eller en annen god kaffelikør. Baileys fungerer forsåvidt også, eller andre typer av sjokoladelikører. Eller rom. Bare bruk fantasien, men jeg vil på det varmeste anbefale Tia Maria, synes den passer utmerket til dette formålet og gir en nydelig smak. Har du ikke likør tilgjengelig eller ønsker å lage den uten slike sterke saker, erstatter du bare mengden likør med samme mengde kaffe (kan nok ikke love at dette gjør helt den samme susen, men..).
Til desserten behøves også mascarpone-ost, noe jeg har erfart at det ikke alltid er like lett å få tak i i hvilken som helst butikk. Skulle du derfor ikke få tak på noe, eller mangle litt, kan du "jukse" litt med philadelphia eller kremost i steden. Her har jeg brukt halvparten mascarpone og philadelphia. Det fungerer absolutt flott. Jeg har også valgt å finhakke litt mørk sjokolade som jeg drysser mellom lagene, noe jeg synes gir en ekstra god piff til hele desserten. Synes til slutt det er verdt å slenge med en ørliten bemerkning fra min mor, som mente dette var en av de aller beste tiramisuene hun hadde smakt.....  ;-)


Glutenfri tiramisu
2 dl espresso eller sterk kaffe, avkjølt
5 ss tia maria (eventuelt annen kaffelikør)
500 g mascarpone
115 g sukker
3 egg, separert
1,5 dl fløte
1 ss sukker
50 g mørk sjokolade, finrevet eller finhakket
kakao til dryss

1. Lag kaffe og la den avkjøles/bli kald. Bland kaffe med kaffelikør i en skål eller liten bolle. Bruk samme mengde kaffe i stedenfor kaffelikør om du foretrekker den alkoholfrie varianten. Sett til side.
2. Separer eggene -hvitene i en bolle, og plommene i en annen. 
3. Pisk eggehvitene lett stive i ca. 1-2 minutter. Sett til side.
4. Pisk eggeplommene sammen med sukkeret i ca. 5 minutter til blandingen blir lys, tykk og luftig. Tilsett mascarpone og miks videre i et godt minutt til blandingen er jevn og fin. Vend litt og litt av de stivpiskede eggehvitene inn i eggeplommeblandingen i ca. tre omganger. Bruk en slikkepott og vend inn med store bevegelser så du beholder mest mulig av luften.
5. I en tredje bolle pisker du fløten til lett krem med 1 ss sukker.
6. Riv eller finhakk sjokoladen.
 7. Finn frem en skål eller passe stor form til desserten. Dypp en og en av kjeksene raskt i kaffeblandingen og legg over i formen/bollen til du har et lag. Bruk halvparten av kjeksene til det første laget. Ta halvparten av mascarponeblandingen og bre det over kjeksene. Strø den revede sjokoladen over. Dypp resten av kjeksene raskt i kaffeblandingen, og legg over. Bre resten av mascarponeblandingen jevnt på toppen, og bre den piskede kremen over til slutt. Sett i kjøleskap, og la hærligheten få stå og hvile litt i minimum et par-tre timer, eller aller helst over natten.


Dryss over massevis av kakao før servering.
Nytes i store rause porsjoner, med en god kopp kaffe!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar