onsdag 6. juni 2012

glutenfrie havrepannekaker

Et mettende og velsmakende alternativ til morgenmaten. Smaker ekstra godt med litt banan, bær og vaniljekesam eller yoghurt på siden.



Glutenfrie havrepannekaker
(ca. 6 stk/2 porsjoner)
2 dl glutenfrie havregryn (males til havremel med stavmikser e.l)
2 dl melk
2 egg
2-3 ss bokhvetemel, evt. lys eller grov melblanding
0,5 ts natron
0,5 ts bakepulver
2 ss honning eller annen søtning
2/3 ts kanel


1. Mal havregryn raskt med en stavmikser til du ender opp med fint mel. 
2. Pisk sammen eggene og melken i en bolle, og tilsett resten av ingrediensene: mel, natron, bakepulver, honning (eller annen søtning), og kanel. Du kan godt sløyfe kanelen, men jeg synes den gir en ekstra liten snært i smaken.
3. La røren få hvile i minimum 5-10 minutter.
4. Sett platen på middels varme og la stekepanna bli godt oppvarmet. Stek tynne, store pannekaker, ca. et par minutter på hver side. Av denne røra ender jeg opp med ca. 6 stk.



4 kommentarer:

  1. Hei, så fin blogg du har! Jeg lurer på om du har noen erfaring med å bruke soyamelk i forhold til vanlig melk. Er det bare å bytte rett ut?

    SvarSlett
  2. Hei! Så hyggelig at du syntes det. Jeg har dessverre ikke laget så mye med soyamelk, men det min lille erfaring og lærdom sier meg er at det skulle gå helt fint å bare bytte rett ut ja. Gi meg gjerne en liten tilbakemelding med hvordan det gikk dersom du prøver :)

    SvarSlett
  3. Hva kan man ellers gjøre om man ikke har stavmikser? :) Oppskriften så veldig god ut! Hilsen Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mari, takk for det!
      Bruk en blender dersom du har det, eller ta en tur til helsekosten og kjøp deg en pakke glutenfritt havremel, så slipper du å male opp grynene selv. (Mitt beste råd er selvsagt bare å investere i en stavmikser, det er helt uunnværlig ;))

      Slett