tirsdag 8. mai 2012

glutenfrie bananscones

Å lage scones er ikke noe langvarig prosjekt, og du har det klart på noen kjappe minutter om du hiver deg rundt. Disse blir perfekt saftige ved hjelp av banan, og er slett ikke noe dumt frokostvalg.

Glutenfrie bananscones
nok til to pers.
115 g toro lys melblanding
40 g glutenfrie havregryn
100 g kesam
2 ss smør, smeltet (ca. 40 g)
1 medium banan, most
2 ts bakepulver








1. Sett ovnen på 220 C.
2. Bland melblanding, havregryn og bakepulver sammen i en bolle.
3. Smelt smøret.
4. Mos bananen med en gaffel.
5. Tilsett bananmosen, smøret og kesam i melblandingen og bruk gaffelen til å jobbe deigen sammen.
6. Når du har en fin og rund samlet deigklump, velter du den ut på bordet, hvor du har strødd bittelitt melblanding.
7. Ta litt melblanding på fingrene og klapp lett på toppen av deigen til den blir passe flat.
8. Bruk en deigskraper eller kniv til å dele den runde "kaken" i fire stykker, og bruk deigskrapen eller kniven til å løfte bitene over på en bakepapirkledd stekeplate.
9. Stek sconesene i 10 minutter, og server dem raskt etter at de har blitt lunkne.


Ps. Smaker ekstra godt med litt peanøttsmør eller sjokoladepålegg! Kan fint fryses. Hvis du har noen igjen da.




3 kommentarer:

  1. Nam, de så kjempe gode ut :) Jeg er ikke særlig fan av å bruke toro sine melblandinger, de har jo så mye puttet oppi, men går vel fint om jeg bruker jyttemel og nedjusterer melmengden ut i fra dine mål :)!

    SvarSlett
  2. Ja, de er absolutt å anbefale! Jeg synes ikke toro er den verste på markedet, langt fra. Grunnen til at det er litt forskjellig "krimskrams" oppi, er jo nettopp for å kunne gi melet best mulige bakeegenskaper. Jeg synes det er uunnværlig til enkelte ting når det gjelder baking og spesielt kaker, så innimellom synes jeg rett og slett det må til. Men det kan vi jo være uenige om :))
    Nå ble det litt tilfeldig at jeg har brukt toro akkurat her, så når det er sagt kan jeg ikke tenke meg annet enn at jyttemel vil fungere like greit. Du får gi en lyd om du prøver!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig at av og til er det jo det beste ;) Bare synd det ikke finnes "bedre" alternativer som gir like bra resulateter!

      Slett