onsdag 25. april 2012

glutenfri hjemmelaget pasta

Hjemmelaget glutenfri pasta har stort sett føltes som et litt uendelig evighetsprosjekt. I allefall om du spør du meg. Men endelig; denne oppskriften skal jeg innrømme at jeg ble utrolig fornøyd med! Pasta som er enkel, rask og ikke minst  -ordentlig velsmakende.

Pastadeig
60 g semper fin mix
60 g toro lys melblanding
2 eggeplommer + ett helt egg
1/3 ts xanthan gum (evt. fiberhusk)
1/2 ts salt
1 ss olje

1. Bland melblandingene godt sammen med xanthan gum og salt i en skål.
2. Ha eggeplommene og det hele egget inkludert oljen i en bolle og visp det godt sammen med en gaffel.
3. Tilsett halvparten av melblandingen, og jobb det inn med gaffelen.
4. Ta ut deigklumpen du nå har, og legg den på benken eller f.eks en silikonmatte (matten gjør at deigen ikke kleber fast i underlaget, og i mange tilfeller synes jeg det er genialt å jobbe med). Strø litt og litt mel over deigen av gangen, og kna det godt inn med hendene. Mest trolig trenger du ikke bruke alt melet. Stopp når deigen føles fast og fin, og du kan trykke den helt flat og tynn med fingrene uten at den føles klissete.





5. Kjevle deigen jevnt utover. Den skal være veldig lett å jobbe med, og ikke klebe overhodet. Du skal heller ikke ha behov for å bruke mel når du kjevler ut. Kjevle så tynt du absolutt føler du kan (det beste er hvis du kan løfte litt på deigen og se pekefingeren din, eller noe annet for den saks skyld, igjennom).



6. Bruk en pizzaskjærer eller en kniv og skjær jevne, tynne striper. Det kan være verdt å huske på at deigen vil "svelle" litt når pastaen havner i kokevannet, så du må gjerne skjære nokså tynne striper. Jeg synes mine ble litt for tykke denne gangen. Men dette velger du jo helt selv. 
7. Dra strimlene løs fra flaten (dette skal gå helt av seg selv, det skal ikke sitte fast), og samle strimlene i en haug. Nå kan de hvile litt mens du lager kjøttboller og tomatsaus, eller hva det måtte være du ønsker å spise til. Når du er godt i gang med tilbehøret, setter du på rikelig med vann i en kjele. Pasta elsker vann. Og litt salt.



8. Når vannet koker opp, hiver du i et par strimler med pastaen, så du får testet sånn ca. hvor lenge den trenger å koke. Det er ikke mange minuttene det er snakk om. Jeg vil foreslå å sjekke pastaen etter ca. 3 minutter, -er den klar tar du den ut, er den ikke gir du det litt tid til. Følg med underveis og ta tiden. Når du har koketiden klar, er det bare å hive i alt. Og resten sier seg selv. Så var det bare å nyte maten.



12 kommentarer:

  1. Nå ble jeg imponert. Har også lyst til å forsøke meg på pasta, men jobben har virket uoverkommelig. :) Jeg bruker ikke produkter fra Toro, så denne oppskriften kan jeg ikke prøve, men inspirasjon ga den! :) Ha en fin fredag.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Hva med å prøve den, men erstatte Toro med et par andre meltyper du kan ha? Her tror jeg nemlig mye av cluet ligger i alle eggeplommene ;) Ha en god lørdag du og.

    SvarSlett
  3. Vad bra med ett recept på glutenfri pasta. Har du prövat att laga fylld pasta, typ tortellini eller liknande med denna deg? Skulle vara sugen att testa det nämligen. Titta gärna in hos mig om du vill! :) -Mia

    SvarSlett
  4. Det er morsomt at du spør, for min neste plan med denne oppskriften er nettopp å teste tortellini, ravioli eller noe annet fylt pasta. Er veldig fornøyd med denne oppskriften, så tror det skal kunne funke bra! Du får følge med, så kommer det nok snart noe.. ;)

    SvarSlett
  5. Hvor kan jeg få kjøpt xanthan gum?

    SvarSlett
  6. Kjøp det på iherb.com eller renkost.no!

    SvarSlett
  7. Denne så spennende ut! Går det an å bytte ut xanthan gum med noe annet som fiberhusk eller pofiber?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du, jeg har ikke laget akkurat denne med noe annet -men jeg kan tenke meg at det ikke er så dumt med fiberhusk. Det suger kanskje noe mere væske, men i teorien skulle det gå veldig greit. Bare å prøve seg frem, eneste måten å finne det ut på. Er jo grenser for hvor katastrofalt det kan gå ;) Gi gjerne en lyd om du forsøker!

      Slett
  8. Så greit å slippe å handle inn en haug med ingredienser hver gang jeg skal bake noe nytt:) Tror nok jeg kommer til å bruke finax fin mix også, syns den smaker best. Tenkte jeg skulle prøve å lage canneloni fra denne oppskriften: http://morgenbladet.no/anbefalinger/2012/cannelloni_med_spinat_og_ricotta#.UEp6lkJBt3u
    Skal gi en tilbakemelding på hvordan det funker:) Forøvrig en fantastisk inpirerende blogg! Tommel opp:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ser den. Jeg har eksperimentert med mange meltyper, og kommet frem til at disse to gav den aller beste pastaen -så langt i allefall. Nå har jeg ikke prøvd med Finax, så er spent på å høre hvordan den fungerer i pastaen. Bare vær obs på at den inneholder helt andre ingredienser enn de melmiksene jeg har brukt. Den inneholder jo allerede en god del fiberhusk, så jeg ville nok vært litt forsiktig med å tilsette for mye av det :)
      Takk for fine ord! Alltid hyggelig :)

      Slett
    2. Hei igjen:) Nå har jeg prøvd oppskrifta. Jeg byttet ut semper med finax, og xanthan gum med en klype fiberhusk, ellers fulgte jeg oppskrifta. Og jeg syns det funket veldig bra:) Dette er første gang jeg har smakt hjemmelaget pasta, så jeg er nok ikke så kresen heller;) Men dette var i allefall den beste glutenfrie pastaen jeg har smakt. Så dette lager jeg garantert igjen! Tusen takk for hjelpa:)

      Slett
    3. Så bra! Enda et godt eksempel på at det aldri skader å prøve seg frem. Da skal jeg jammen prøve det selv. Har en finaxpakke som tiden beygnner å renne ut for tror jeg ;)
      Og takk for at du gav en lyd! Alltid fint å få litt tilbakemeldinger :)

      Slett